måndag 17 februari 2014

17/2 - Sarah goes CrossFit!

Nu är det 1 vecka sedan jag började min CrossFit-kurs (OnRamp) på Crossfit Göta (Masthuggs-anläggningen 2 km hemifrån) - en kurs man måste gå för att få bli medlem där och vara med på deras träningar helt enkelt. Fokus ligger på att gå igenom VAD Crossfit är med bland annat olika begrepp, förkortningar, upplägg, tanken med träningen osv osv samt TEKNIK, teknik och teknik i olika övningar - Crossfit bygger mestadels på hög intensitet under t ex 10 eller 20 minuter med tunga vikter och stora rörelser för att engagera hela kroppen, därför är det väldigt viktigt att först kunna behärska rätt teknik innan man stegar uppåt med vikterna, träningen är ju till för att stärka kroppen, inte skada den.

Själva huvudsyftet med CF är att få en starkt och funktionell kropp som klarar av de flesta fysiska utmaningar - allt från att lyfta tungt, springa, klättra, hoppa, balansera, kasta, vara explosiv men även uthållig, att ständigt utvecklas och utmana sig själv, aldrig fastna på ett och samma ställe eller med en enformig typ av träning.




Kursen ligger över 2 veckor med 3 pass/vecka - månd, onsd & lörd (varav jag tyvärr missade lördagens pass, då de gick igenom marklyft, eftersom jag var i Sthlm) och idag blir det då alltså gång 4 (3 för min del) av 6 =) Har ingen aning om vad vi ska gå igenom idag, men skulle gissa på övningar med Kettlebells kanske =)
Första passet förra måndagen gick vi igenom olika typer av squats/benböj med och utan skivstång, pullups samt triceps-pushups (enligt coachen som höll i den genomgången gör man bara triceps-pushups i CF, inte vanliga "bröst-pushups"), andra passet gick vi igenom olika pressar med skivstänger samt box jumps - av 90 minuter har det varit ca 5 minuter uppvärmning, 70 minuter teori & teknik, och slutligen 10 minuter stenhård träning - en så kallad "WOD".


Min tanke är att jag ska ha kvar mitt gymkort på Nordic Wellness och köra pass och vanlig styrka där 2-3 dagar i veckan, och köra Crossfit 2-3 dagar i veckan - mitt "mål" är, precis som innan, att träna (varierat) minst 5ggr/veckan. Dock blir det sjukt dyrt att ha kort på både NW och Crossfit-boxen - NW-kortet har jag köpt i en klumpsumma till, som tur är, ett väldigt bra kampanjpris på 2500:- och Crossfiten tänker jag ta som månadskostnad, vilken är 995-1095:- (beroende på om jag väljer att kunna träna på bägge eller bara en av anläggningarna) ...så om jag kör hela året kommer jag alltså ha lagt ca 14 440 (om jag väljer det "billiga" månadsalternativet) på träningsmedlemskap... :p Galet tycker säkerligen många, väl investerade pengar tycker jag!

**CREA DIEM** //Sarah

1 kommentar:

Linda, Inez, Drömma sa...

Har en bekant som startat Crossfitanläggning här i Peking. Är lite nyfiken på det och ska väl våga mig dit någon lördag när de har "ta med en vän", men som du säger så blir det väldigt dyrt om man ska ha flera träningskort, så jag får se hur det blir med det.