söndag 2 oktober 2011

2/10 - Före- & efter Fitnessfighten!

Sådär, nu är Fitnessfighten slut som sagt och här kommer mina resultat samt före och efterbilder. Det har varit jättekul att kunna följa flera av er andar FF-are via era bloggar och få se era resultat! Fy tusan vad grymma vi varit allihopa!! =)

Start
Vikt: 64,2 kg
Magmått (ovanför naveln): 78 cm
Vilopuls: 72 slag/min

Slut
Vikt: 62,0 kg (-2,2 kg)
Magmått (ovanför naveln): 72 cm (-6 cm)
Vilopuls: 60 slag/min (-12 slag. Ska nog gå och kolla upp min puls/blodtryck då jag ligger väldigt högt för att vara så vältränad som jag ändå är. Har pratat med Jarkko om det och lovat att återkomma med vad läkare säger. Pulsen/blodtryck har ju även med ärftliga faktorer att göra och annat än att vara vältränad eller inte, så vore bra att kolla upp tror jag nog...)

Kropps-scanning 30/9
BMI: 20,1 (normalvikt = 18,6-23,8, BMI är ofta lätt missvisande anser jag dock då det inte tar hänsyn till fett kontra muskler)
Fett: 22,6% (bör ligga mellan 21-33%)
**sedan min scanning som jag gjorde den 24/1 så har jag gått upp 1,5 kg med behållit samma fettprocent. Jag har alltså gått upp 1,5 kg i muskler på ½ år, vilket tydligen är väldigt bra (kan själv ingenting om sådant). Min PT, som gått sin utbildning hos Jarkko & Fustra säger att man normalt sett bara kan gå upp ca 3 kg i muskler per år.

Bilder
Jag valde att att ta bilderna i bikini. Det kändes bättre på nåt sätt än sport-BH å trosor :p Bikini visar man ju sig ändå i på somrarna, så va fasen... here we go...


Före                                   Efter



 Före                                   Efter

 Före                                   Efter

Å så lite flumbilder :p Man kanske ska satsa på en karriär som body builder ändå...?






Tankar & känsla:
Det var varit himla intressant och faktiskt roligt med FF tycker jag. Mitt mål och huvudsakliga tanke har ju varit att främst få in en bra matrutin och få en kickstart på träningen efter sommaruppehållet, och det tycker jag absolut att jag har fått - är otroligt nöjd! Att det dessutom på köpet blev en del resultat i "sifferväg" är ju inte fel det heller - 6 cm i midjan fanns inte ens i min vildaste fantasi - undrar om det varit ännu någon centimeter om jag verkligen följt maten (alltså vad man "får och "inte får" äta) till 100%? Har ju vart öppen med att jag faktiskt ätit och druckit "förbjudna" saker lite då och då under denna månaden, just för att jag inte känt att jag behövt förbjuda mig bara för sakens skull (mitt mål var ju inte att gå ner i vikt osv som sagt).
Träningen är jag väldigt nöjd över också, 98% nöjd tror jag :p Jag hade bestämt mig för att träna exakt varje dag, men nådde inte riktig tända fram just där tyvärr - det blev till sist 27 dagar av 30 - varav 2 st "godkända" anledningar och 1 som jag faktiskt valde bort av mig själv. 1 gång var nere i Malmö då jag istället för träningen fick hitta till en vårdcentral för att jag åkte på akut urinvägsinfektion där nere och skulle bo kvar över natten, 1 gång var då jag var iväg med jobbet från 07:00 på morgonen och hade fullt upp fram till midnatt (1,5 timma i mkt varm bastu kanske kan räknas som en viss form av träningskomplement dock, haha), och 1 gång var när jag valde mellan att gå och träna sent fredag kväll och sedan få sitta hemma själv och uggla i flera timmar efteråt tills P kom hem, eller att gå till Lounge (ett uteställe i GBG) med Helena Martin för lite mingel och softande med lite andra kompisar som redan var där - då valde jag faktiskt det sociala framför att vara ensamvarg eftersom jag tycker att det får vara någon måtta på hur "fanatisk" man får tillåta sig själv att bli...
Träningen har jag kört enligt FF-programmet till 95% kanske, ca 9 gånger har jag dock kört mer än bara FF-programmet - t ex BodyCombat, CX30, lagt till mer kondition/cardio och/eller styrka - vissa gånger har det blivit ganska så mycket mer, vissa gånger kanske bara typ 10 minuter. Förutom just själva gymträningen så har jag ju hunden med, så kan ju räkna in alla promenader också som "extra" egentligen. I snitt går jag totalt 5 km varje vardag och ca 1 mil varje helgdag - ofta i högt tempo (brukar få höra att jag går väldigt fort om jag har kompisar som går med som inte är vana att gå med mig)
Har inte tyckt att det varit jobbigt att ta mig iväg till gymmet utan gillat det väldigt mycket, och har inte heller haft någon svacka med att jag tycker att det varit tungt - inte ens när jag var förkyld, utan snarare tvärt om isf.


Framtid & fortsättning
Jag kommer att hålla kvar FF-mat-tänket och upplägget till ganska så stor del - absolut att hålla frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmat - dvs att hålla matintaget jämnt fördelat under dagen vilket jag verkligen varit fruktansvärt vedervärdigt dålig på förr. Mitt främsta fokus nu är att bibehålla detta och få in matplaneringen som en helt naturlig del i mitt liv helt enkelt. Dock kommer jag inte att få in de tänkta 6 gångerna utan kommer köra på 5 istället, precis som jag oftast gjort under själv FF-tiden också - jag är helt enkelt för morgontrött för att börja min frukost så tidigt som man skulle behöva för att inte behöva käka kvällsmaten typ klockan 2 på natten... :p 
Jag kommer dock inte vara militantiskt strikt med "får" och "inte får" - de största ändringarna från innan FF förutom själva mat-tiderna blir nog att jag inte kommer äta bröd till frukost och kvällsmat, att jag inte kommer att dricka Coca Cola till lunch och att jag kommer äta betydligt mkt mer grönsaker. Dock som sagt så är det inte en 100%-ig ändring - vill jag ta mig en macka någon gång så kommer jag göra det, och vill jag ta en Cola till lunch nån gång i veckan så kommer jag göra det, och har jag inga grönsaker hemma en dag så dör jag inte för det - och det är väl så över lag med allt med FF kan jag väl försöka sammanfatta det på något sätt - jag ska fortsätta följa det, men med måtta och reson. Iom att jag inte har problem med övervikt, "beroende" av socker eller annat "skräp" och faktiskt gillar att träna och ser det som både "intresse" och avkoppling - så kan jag hålla det på en bra nivå där jag kan släppa på saker som kanske någon annan inte skulle kunna göra utan att "åka dit igen" eller fasta helt i gamla dåliga vanor ...om ni hänger med på hur jag menar?
Träningen har jag verkligen gillat att få in så mycket som det blivit, även fast jag hade velat klara alla 30 dagarna. Innan start så trodde jag faktiskt inte att jag skulle klara att hinna åka till gymmet varje dag, utan kanske få köra hemmaträning iaf 2 dagar i veckan, så det är jag oerhört nöjd med att det bara blev hemmaträning 1 dag totalt, och att det inte varit så himla svårt alls att få in gymtiden faktiskt, men det gäller att planera och tycka om att träna sent eller väldigt tidigt.
Innan FF hade jag som minimi-mål att vara på gymmet 3 ggr/veckan, helst 4. Nu efter FF ska jag verkligen försöka att ha minimi-mål 4 dagar, helst 5. Inte för att jag "måste" utan för att jag vill, mår bra av det och gillar det helt enkelt =)
Vad det ska vara för träning kommer jag nog inte spika så hårt dock, men "drömscenariot" hade kanske varit: Bodycombat + helt eller "halvt" FF-pass 1-2 ggr, någon annan typ av grupp-pass 1 ggr, rent FF-pass (dvs växelvis cardio + superset-styrka med fria vikter & kroppstyngd) ggr, samt ett tyngre rent styrkepass 1 ggr. Träning anser jag ska vara kul dock för att hålla motivationen uppe, så jag kommer inte tvinga in mig i någon form av "schema" som jag inte kommer tycka om utan kommer känna mig för =)


Sammanfattningsvis:
Jävligt nöjd. Rekommenderar FF starkt till alla som på något sett vill se resultat och förändra - vare sig det är att gå ned i vikt, få igång träningen med en kick start, lära sig äta bra, sänka pulsen osv osv... DU sätter ditt egna mål!
Jag kan absolut tänka mig att köra någon gång ibland lite då och då - kanske 3 ggr om året eller något. Typ januari, maj & september (dvs efter jul, innan sommaren & efter sommaren). Vi får se =) Man behöver ju inte vara med och betala varje gång egentligen, har man kört FF en gång så kan man rutinen rätt så bra och har koll på upplägget - dock blir det just för hjärnans skull lite mer på "riktigheten" om man är med "all in"  och knappa 500:- är inte speciellt mycket ändå tycker jag.
Funderar lite på att hoppa på 6-månadersprogrammet (finns påbyggande program efter att man avslutat FF som är på 6 eller 12 månader). Ska känna efter lite under denna veckan och se vad jag kommer fram till... Om du själv har kört eller precis ska köra får du gärna säga vad du tyckte/tycker om det =)


LÄNKAR TILL ANDRA GRYMMA FITNESSFIGHTARE
& DERAS RESULTAT UNDER SEPTEMBER:
Visst är det inspirerande att läsa och se??! Om du själv är intresserad av att vara med i Fitnessfigthten så kan du kika in på:
  • FITNESSFIGHTEN - här anmäler du dig (FF körs månadsvis) och får din egna sida med övningar, kost, före- och efter-registrering osv
  • Jarkko - grundare av Fitnessfighten & Fustra. Superengagerad i varenda liten deltagare och fantastiskt hängiven  

NOTE - FF är absolut INGET bantningsprogram, allt handlar om att lägga om din livsstil och vara beredd att lägga ner tid och energi på dig själv och kämpa hårt. Resultat är inget som kommer gratis och är aldrig konstant! Allt handlar om din VILJA att förändra!




**CREA DIEM** //Sarah

3 kommentarer:

Jessica sa...

Vilka fina resultat du har!

Jenny H. sa...

Va häftigt! Otroligt vilka resultat FF verkar leverera. Inspirerande - verkligen. :)

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Bra jobbat! :)

En annan har inte dokumenterat träningen med bilder :P

Kanske lika bra! :P