tisdag 22 april 2014

22/4 - Hysterin kring träningshysterin...


Jag börjar bli så förbaskat trött på det här med "hysterin" kring den så kallade hysterin av "ett för hälsosamt levende" - träning , motion och bra mat... Hysterin BORDE egentligen handla om varför vi människor är så fruktansvärt dåliga på att lägga fokus och prio på att MÅ BRA I- OCH LYSSNA TILL OSS SJÄLVA istället för att tycka och tänka så jäkla mycket om andra, och lyssna på vad andra tycker och tänker. OM all världens människor brytt sig mer om sig själva (alltså genuint MÅ BRA, och inte "ego-bra") än om andra, så hade vi garanterat haft en bra mycket bättre värld - på alla plan och inom alla "ämnen", för om man mår bra i sig själv så får man automatiskt andra att må bra och det blir en positiv spiral istället för en negativ. Det är jag fullständigt övertygad, och fast i min tro om!

I förra veckan handlade David Helénius program "Helt sjukt" om Ortorexi och överträning, och i morse behandlade även Morgonpasset på P3 detta ämne - både "Helt sjukt" & Morgonpasset hade samma expert på området som gäst - visst sa hon en del bra saker, men även en del konstigt och "debatten" blev väldigt onyanserad tycker jag. 

Skrev en kommentar till Morgonpassets Ortorexiinlägg, som jag i skrivande stund har fått 57st "gillanden" på - och detta efter att programmet gått (alltså är det färre som läser där nu, än när själva programmet går). Totalt är det just nu 187st som gillat själva programinlägget och den kommentar efter min som har flest "gilla" har 8st...

Citerar min kommentar: 

"Intressant och bra ämne som absolut ska luftas, MEN Svenssons har vääääldigt svårt att förstå skillnaden mellan Ortorexi och personer som faktiskt tränar och äter nyttigt för att man faktiskt mår bra av det. Att träna 7 dagar i veckan är INTE sjukt i sig, att välja hälsosam mat (skippa skitmat, godis, chips osv) är INTE sjukt i sig, att få lite "abstinens/kli-i-tränings-tarmen" av att missa träning någon/några dagar är INTE sjukt i sig... Det är när en person börjar göra detta av tvång, krav på sig själv osv och MÅR DÅLIGT i LÄNGDEN av det som det blir sjukt. 

Jag älskar min träning och aktiva livsstil, samt fokus på hälsosam mat (nu tränar jag oftast inte 7 dagar i veckan pga tidsbrist, men helst minst 5, och äter en del skitmat när jag gör aktiva val att göra det för att jag vill) och är verkligen lycklig ända in i själen (och hade varit även om jag valt att träna 7 dagar i veckan och i stort sett aldrig äta godis, pizza t ex) - och jag blir så jäkla förbannad när folk runt omkring mig ger mig gliringar och påpekar det ena hit, det ena dit om mitt levnads-sätt... Varför är det helt OK att hacka på någon som faktiskt lever sunt och är vältränad/smal, men totalt förbjudet att säga någonting om överviktiga??!
Mkt av fokuset på ortorexi/överträning tror jag uppkommit utav att många faktiskt mår dåligt i den situation de själv befinner sig i med för mkt dålig mat, för mkt stillasittande, för lite träning osv och blir provocerade av oss som faktiskt tar hand om våran kropp och sinne.

Det jag tycker är sjukt är att JAG ska behöva få dåligt samvete av att ANDRA blir provocerade av mig, eller får dåligt samvete av mig - jag känner mig näst intill tvungen att lägga ut bilder eller "statusar" om när jag ätit en pizza, eller INTE tränat en dag bara för att få andra att må bra av att se att jag inte bara "lever hälsosamt". Det ÄR sjukt!

Hoppas det även kommer ett program som handlar om övervikt/fetma/ohälsosamt stillasittande och hur man bäst pratar med en vän som man är orolig för av den anledningen också - det är ett långt mycket större problem i Sverige idag än "överträning".

Tänk om folk kunde fokusera på att MÅ BRA I SIG SJÄLVA och lära sig att vara ÄRLIG mot sig själv - lyssna INÅT istället för utåt på allt och alla - det hade varit en drömvärld i mina ögon. Inför obligatorisk ämne i "Själavård/självkännedom" från åk 1 till sista ring i gymnasiet. Punkt 



Låt folk få äta hur hälsosamt de vill, låt folk få träna hur mycket de vill, låt folk få lägga upp FB-statusar, bloggar och bilder som har med bra mat och träning att göra - om du inte är intresserad av ämnet, eller mår dåligt av det, är det bara ett klick bort att avfölja, och om du nu mår dåligt av det eller blir provocerad då kanske det är dig själv som du ska ta dig en funderare över? DU kanske behöver jobba på att tycka om dig själv för den DU är?

Om du är uppriktigt orolig över någon - ta din oro mellan 2 ögon och säg uppriktigt vad du känner/tror med personen direkt. Jag tror ingen skulle ta illa upp av det utan snarare blivit glad över omtänksamheten, och fått en ärlig chans att förklara sitt sätt att leva osv - OM personen blir fly förbannad och total-förnekar, kommer med konstiga bortförklaringar osv DÅ kanske det ligger något problem bakom som behöver tas tag i... MEN ta reda på INFO först INNAN du anklagar någon eller säger något av egen bitterhet...

Om du är genuint intresserad av vad personen pysslar med och hur den lever - fråga intresserade frågor, starta en diskussion på en schysst nivå, lyssna, kom med egna tankar osv - MEN sluta med gliringar, fjantiga kommentarer och saker som syftar till att förlöjliga den andra personen!



Det finns inget som heter att "leva för hälsosamt" - det säger ju sig självt! Att leva hälsosamt är att må bra i kropp och sinne, om man inte mår bra är det inte hälsosamt, svårare är det inte. Om jag väljer att aldrig äta godis eller pizza på grund av att jag inte vill mata min kropp med skit, och väljer att träna 7 dagar i veckan för att jag t ex blir piggare av det och får endorfinkickar (nu menar jag inte tung styrketräning eller långdistans, DET ska man INTE träna 7 dagar i veckan, men det är av andra orsaker än "en sjuklig syn på träning") så är det MITT val för MIG och jag behöver inte vara sjuk för att leva så, och sist men inte minst jag lever inte så för att jag tycker att DU också ska göra - keep that in mind.


Avslutar detta inlägg med en provocerande selfie-i-omklädningsrummet-efter-träning-bild från i höstas ;) 

..och en såhär-glad-är-jag-när-jag-ska-till-träningen-bild ;) 


**CREA DIEM** //Sarah

1 kommentar:

Frida Hallberg sa...

Bra skrivit sarah! Du gör ett grymt bra jobb med din träning! jag är impad!! :)Kram Frida