tisdag 4 maj 2010

4/5 - Combats TV-rollsredogörelse



Nu äntligen har jag lite mer koll på vad det innebär med TV-rollen som Combat fått och vad som får sägas och inte sägas, så tänkte nu redogöra för detta så gott det går för alla er undrande :)




För ett par månader sedan blev jag uppringd av en kvinna från SVT som fått tips om mig & Combat från en tjej på Kungälvs Brukshundklubb. Dock var jag lite förvarnad om att hon skulle ringa eftersom tjejen i sin tur fått tipset om oss från min lillasysters, pojkväns, syster (hängde ni med?). Kvinnan, "M", var på jakt efter en hund som skulle vara med i en TV-serie som skulle spelas in i skärgårdsmiljö och undrade om jag var intresserad, vilket jag ju var :)




Mejlade iväg lite bilder och filmlänkar och fick sedan till svar att de gärna ville träffa oss, sagt och gjort. Blev en ganska kort träff med regissören, R (huvudrollen), M och några till inblandade och kommentarerna blev "aaawwww", "å gud va söt", "han hade ju passat jättebra" och lite frågor om vad han kunde. Tog ett kort möte med M efter att de fått träffa Combat och fick lite mer info om serien, fick se lite bilder på miljön, osv. Jag hade inte förstått då att de redan bestämt sig i stort sett och undrade när besked skulle komma och hur många andra hundar de skulle titta på, men fick till svar att "Nä, men vi vill väldigt gärna ha Combat om ni tycker att det är kul och vill. Vi har fått några bilder på andra hundar med, men behöver inte ens träffa dem om ni bestämmer er för att ni vill". Lite chockerande och överrumplande svar, men självklart väldigt kul. Dock skulle ju det innebära en hel del bortfall från mitt egna, riktiga jobb, så behövde först lösa den biten innan jag kunde säga ja helt fullt ut. Tävlingssäsongen var också en faktor att ha med i tanken då en del av inspelningarna skulle ligga på helgdagar.




På jobbet blev alla väldigt positivt inställda till alltihopa och de tyckte att jag självklart skulle ta chansen, hur ofta får man en sådan liksom? Som tur är har jag ett jobb där jag jobbar mycket med datorn och telefon, vilket gör att jag kan göra en hel del jobb även om jag inte är på kontoret eller under "vanlig arbetstid". Den tid jag inte hinner jobba in får jag ta tjänstledigt på helt enkelt. Tävlingarna kände jag att jag också lätt kunde missa de som blev i så fall, just i och med att tävla kan vi göra i många herrans år framöver, men en TV-roll dyker ju inte upp lika ofta. Det jag helst inte ville missa var lagtävlingarna i så fall, vilka jag och mitt lag sett fram emot hur länge som helst. Så länge det bara går ut över mig själv är det inga problem, men när andra blandas in blir det jobbigare iom att jag inte vill sabba för andra och känna mig dum. Lämnade in de datum som lagtävlingarna låg och hoppades att de kunde ta lite hänsyn till dem, iaf så jag inte skulle missa alla.


Och så var det bestämt, Combat skulle bli TV-hund och få sin egna lön =)



Jag har ju tidigare skrivit väldigt kort om vad det ska handla om, och har väl egentligen inte jättemycket mer att tillägga, men skriver en presentation om det igen och kompleterar med lite mer info, så allt finns på 1 ställe.


Serien är en barn-och ungdomsserie producerad av SVT som är på 12 st 30 min avsnitt. Den utspelar sig ett sommarlov i skärgårdsmiljö och handlar mest om några barn som tillbringar lovet tillsammans i en ålder där mycket händer i både kropp och knopp, och livet på ön de bor på. Huvudrollen är en 12-årig tjej som har en ständig följeslagare; Combat a.k.a Konrad.


Enkelt förklarat är det lite Saltkråkan-liknande fast blandat med ganska mycket mystik och läskigheter. Jag har nu läst manuset för alla 12 avsnitten, och kan mycket väl tro att det kommer bli en succé!


Barnskådespelarna är grymt duktiga och imponerande trots lite erfarenhet av film, de flesta ingen alls. Vuxenskådespelarna är en blandning av både mer kända och mindre kända personer, tell no more... Kan iofs avslöja att de 2 vuxna som kommer att kretsa mest runt Combat är personer som ni troligen kommer känna igen från film & serier. Totalt kanske det är ca 10-15 personer som serien kommer handla mest kring, med "Sara" som ledhuvudroll, plus en herrans massa kringpersoner.



Hela filmteamet (och skådisarna), allt från regissören till elkillar och inspelningsassistenter, är otroligt trevliga och lättsamma. Ett roligt gäng att umgås och skratta med i 4 månader med andra ord! Att komma in i gänget gick på några korta minuter :) Många ur filmteamet har bland annat varit med i produktionerna av "Komissarie Winter" & "Johan Falk". Combat har självklart blivit allas favorit och springer runt lös bland alla mest hela tiden och sköter sig exemplariskt. Hans egna favorit är nog en kille som är inhyrd båt/segelexpert (så fort någon scen inkluderar en båt är de med för säkerhets skull, ungefär som att jag är med så fort Combat är med) tillsammas med sin bror, hans stoooora gummihandskar är väldigt roliga att brottas och bita i. De 4 huvudrollsbarnen som är med mest är andra favoriter.



Combats egna insatser i serien är mest att "hänga runt" och med Sara (hans TV-matte) i det mesta hon gör, många saker är sådant som han gör i sitt riktiga liv "på riktigt", som att vara med i sjöboden, på bryggan, springa i berg och på klippor, ligga i en fotölj, jaga pinnar osv. Har enooormt stor hjälp av att jag lagt myyycket tid på fjärrstyrning och avståndsträning av honom i vår vardags- och grundträning, och träna med mycket störningar ganska fort när jag tränar något nytt moment. Kan ju heller inte kommunicera med rösten under tagningarna med honom, utan får försöka fånga hans uppmärksamhet genom gester och kroppsspråk om jag märker att han t ex håller på att hoppa ner från fotöljen eller hitta på något annat än det han ska göra. Detta är också något jag kör ganska mycket med i vår vanliga träning och i vardagen, eftersom jag avskyr att tjata och vara på honom för mycket med rösten. Ofta kan en tydlig "stopphand", stark hållning och menande blick vara bättre än att mala "stanna, stanna, stanna..." osv. Ibland är det dock även svårt att kommunicera med kroppen då det står ett helt filmteam emellen mig och honom också :P Tror att jag kommer vara ännu mer kreativ i mitt träningstänk efter att de här 4 månaderna har gått har jag en känsla av. Hela den här grejen är väldigt intressant, spännade och utvecklande! Både för mig och Combat.




Ja, det är nog så mycket som jag kan säga tror jag. Om det undras något speciellt kan ni alltid ställa frågan så får jag se om jag kan svara eller inte. Kommer att försöka hålla bloggen uppdaterad om vad som händer under hela inspelningsprosessen. Vi filmar hela maj, juni, augusti och september, vissa dagar är heldagar, andra halvdagar och ibland bara ett par timmar. När det kommer att komma på TV vet jag inte, men kaaaanske runt jul/nyår, men det är väldigt kanske. Något man snabbt lärt sig är att det är väldigt snabba svängningar inom den här branschen :P Bara att gilla läget :)



Så ni får nöja er med detta och hoppas att det stillat er värsta nyfikenhet :)


Inspelningsdagar:


Maj

månd 3/5
tisd 4/5
onsd 5/5
torsd 6/5

sönd 9/5
månd 10/5
tisd 11/5
onsd 12/5
månd 17/5
tisd 18/5
månd 24/5
tisd 25/5

sönd 30/5
månd 31/5 (Pierre)

Juni


onsd 2/6 (Pierre)
månd 14/6
tisd 15/6
onsd 16/6
månd 21/6
tisd 22/6
onsd 23/6
torsd 24/6 (Pierre)
månd 28/6
tisd 29/6
onsd 30/6


Augusti

tisd 3/7
torsd 5/7
tisd 10/7
torsd 12/7
sönd 22/7

2 kommentarer:

Linda, Inez, Drömma sa...

Trevligt med en rapport! JAG kommer sitta bänkad när serien börjar, det där låter som om något mina tjejer skulle titta på!

Lydia sa...

Spännande :D
Det ska bli roligt att se Combatt på tv ;)