tisdag 21 april 2009

Foderbyte & träning


Gick från Sahlgrenska (på tal om det har jag fortfarande inte fått mina röntgensvar) hem idag efter jobbet, brukar ta spårvagn dit och byta till buss i normala fall. Men när jag kom till hållplatsen var det 10 min kvar tills bussen skulle gå ...ooooorka stå och vänta??!! Nope, bättre att utnyttja tiden till nåt bättre än att bara stå och hänga, och bestämde mig för att börja gå istället, är ju ändå tvungen att gå med Combat varje dag efter jobbet. Planan var egentligen att gå till nästa hållplats eller den efter nästa, men så blev det inte alls. Tror det tog ca 20 minuter att gå hela vägen och bussen hann ikapp mig när jag gått ca 10-12 minuter. Tog en sväng in på vetrinärkliniken precis ovanför mig med för att kolla vad de har för fodersortimant eftersom det är dax att köpa nytt nu. De hade bara Specific i olika varianter, pratade lite med hon som satt i kassan och jag tyckte att det lät bra det hon sa. Jag vill ha ett foder för högaktiva hundar och det höll hon med om efter en liten stund när hon känt på Combat och fått info om vår vardag. Så troligtvis kommer Combat numera gå på Specific Active framöver, någon som testat det? Det jag inte riktigt gillade är att största säcken som finns bara är på 12 kilo och att det inte är kycklingbaserat, vill egentligen ha 15 för enkelhetens skull och kycklingbaserat för att de kan tillgodogöra sig mest av näringen av fågel. 12 kilo kostar 525:-så det ligger i samma klass som Hill´s som jag haft innan. 15 kg har jag i ca 3,5 månader så 12 kg borde bli ganska exakt 3 månader då kanske? Nåja, det är ju inte ett direkt problem, tycker bara det är smidigt med så stor säck som möjligt så man inte behöver köpa nytt hela tiden. En sak som jag tyckte lät intressant var att Specific har ett komplement till sitt foder, en form av "lunch" som är ett blött foder som man ger inom 20-30 minuter EFTER en högaktiv prestation, t ex ett agilitylopp eller hel tävlingsdag. Detta ska då tas up direkt av kroppen och skjussa ut energi direkt för snabbare återhämtning. Det låter ju logiskt faktiskt, så är det ju med oss med, vi ska ju helst äta någonting inom 30 minuter efter träning just för att återhämtningen ska bli så optimal som möjligt... Kan mycket väl tänka mig att använda mig av detta framöver, t ex på långtävlingar eller hård träning.


Åkte in till stan direkt igen efter att jag kom hem, lämnade bara av Combat, packade träningsväskan och drog. Solade och kFetörde ett pass S-core på Citygymmet. Egentligen skulle jag spinnat 30 minuter med, men hann inte det eftersom solningen drog ut på tiden. Men, men, hann springa 10 min på löpbandet istället. Ska försöka köra de 2 passen så ofta jag kan på tisdagar, det är bra komplement till BodyCombaten tror jag. Har hämtat ut en liten utmaning med; "träna 2 ggr/veckan i 10 veckor och få en present" så nu mååååste jag göra det. Normalt sett kör jag ju 2-3 pass i veckan, men ibland blir det bara 1, men nu kan jag inte komma undan att inte köra 2 iaf :P Måste ju klara utmaningen!!! Finns inget annat att tänka på!! Sarah misslyckas??? BIG No, No!!


Fick ett tokryck när jag kom hem från gymmet lite efter 21, dammsugare OCH golvmopp fick gå loss på golven!! Vattnet var kolsvart efteråt i hinken... Myys! Men nu luktar det gott här i alla fall :)


Nu ska Sarah göra sin sovande gris sällskap i drömmarnas värld.

By the way, åt Sushi till lunch idag. Yummie!!!!!

2 kommentarer:

Rebecca sa...

faan va avis jag e, jag önskar ja me tog mig i kragen och tränade.. hur orkar du me allt??


lust att träna me vovvarna någon gång i sommar?? hade behövt lite tips och råd :)

Sarah Carlsson sa...

Haha...tja... I mitt personliga brev som jag har om jag söker jobb har jag skrivit "andra skulle nog beskriva mig som extremt aktiv" ... Fast jag tycker det är kul att träna, så jag är ju motiverad och älskar det. Hade vart en annan sak om jag bara tränat för att man "måste". En del pass gör jag bara just av "måste skäl" och skulle det vart så med all träning så hade jag haft svårt att motivera mig till att träna vecka ut och vecka in. Så ett tips är att hitta någon träningsform som du verkligen tycker är kul. Gör det till "din" grej eller hitta någon kompis som kan peppa. Jag tränar själv för att jag ser det lite som "min" tid och faktiskt avkoppling :)

Absolut, hade vart kul! =)