tisdag 4 oktober 2011

4/10 - Hundplaner för höst & vinter

Om ca 1,5 timma står jag i ridhuset i Kungälv med bl a Anna & Occy, och Tino & Teo på vårat första tillfälle på lydnadskursen som vi ska gå för Andreas - ska bli kul och intressant på flera olika sätt :p

Har legat extremt lågt med hundträning av något som helst slag nu ganska så länge, har liksom inte haft någon  motivation eller ens lite sug efter det alls. Främst är det väl för att agilityn är så jäkla slitsam mentalt sett för mig - jag orkar helt enkelt inte bråka om kontaktfälten med Combat mer så jag har bestämt att ta en agilitypause fram till årsskiftet och dessutom kastrera honom nu i höst, så får vi se hur det blir efter det.
Kastreringen görs på grund av flera olika skäl; dels så är han ju kryptochid (bara en testikel på rätt plats) så han kommer ju aldrig få bli pappa ändå, dels så finns det lite hopp om att han och Milou kanske kommer komma iaf lite bättre överrens, dels så finns det lite hopp om att kanske den yttersta udden av hans "hets" i tränings- och tävlingssituationer försvinner (dvs lugnar sig iaf något) och dels så finns det lite hopp om att hans tiklukts-fläck-mani försvinner något... Det finns såklart inga garantier för någonting, men jag har beslutat att göra det i alla fall och hoppas på det bästa =)

Har sett fram emot lydnadskursen länge och att förhoppningsvis få igång motivationen igen när man får konkreta saker att bita i, och när man vet hur man ska gå vidare. Som det varit med lydnaden nu så är vi ju klara med klass I med ett LPI, men har inte "vågat" gå vidare med klass II-momenten innan jag har bra verktyg och träningssätt för det. Har ju nosat lite på vissa av momenten men inte känt att jag velat gå vidare innan jag haft ett par kunniga och bra ögon som tittat på oss helt enkelt. Så som sagt, nu ser jag verkligen fram emot ikväll och hoppas att träningsgnistan tänds!

Så kort och gott i hundväg just nu ser planen ut som följer alltså:
* Hösten kommer i träningsväg ägnas åt att satsa på lydnaden fullt ut utan att så mycket som att hoppa eller titta åt ett enda agilityhopphinder eller ta en slalomport - totalt agilityförbud fram till årsksiftet helt enkelt.
* Combat ska kastreras troligen i november.
* Gå mycket promenader och ha allmänt mysigt i höst och vintervädret
* Efter årsskiftet damma av agilityn och sakta starta upp den igen, och innan dess ha försökt funderat ut något bra upplägg för träning och så småningom tävling igen (med tanke på kontaktfälten alltså)
* Efter årsskiftet vara klar för att starta i Lydnadsklass II (jag tror alltså att jag kommer satsa på att lära in de nya reglerna för 2012, istället för att hamna "mitt emellan" två olika regelsystem)




**CREA DIEM** //Sarah

3 kommentarer:

Agneta Spiik sa...

Lycka till med allt
hälsn Agneta och Russin

Linda, Inez, Drömma sa...

Ser fram emot att se dig tävla i Lkl 2 på rasträffen 2012! ;)

Partypinglan sa...

Hej på dig :D
Försökte kommentera tidigare men jag tror bestämt den försvann i mediabruset nånstans :D

Jag har också hund, en 6 månader gammal Portugisisk vattenhund. Vi har precis avslutat valpkursen och har fullt sjå med att träna kontakt, inkallning och få honom att gå snyggt i koppel.

Det är vår första hund så det är en helt ny värld som öppnar sig.
Nästa höst vill jag gå en kantarellsökkurs men för övrigt har vi inte bestämt riktigt vad vi ska hitta på. Spår tror jag min man skulle vilja prova på.

Ha det gott.
/T