onsdag 30 november 2011

30/11 - Kebn-flashback!

Sitter och ska göra min nya kalender (ni vet en sådan är hederlig där man skriver i med penna) på www.personligalmanacka.se och tänkte välja bilder från våran Kebnekaisebestigning som fram och baksida, en dag som på olika sätt är en av de både bästa och värsta i mitt liv.

När man läser artikeln i GP om de 2 männen som nyss blev fast i toppstugan i nära 5 dygn så förstår man att det faktiskt inte direkt är en liten fjantig kulle man klättrat upp på, att man är väldigt utlämnad om det skulle hända någonting uppe på branterna och att vädret spelar extremt stor roll. När jag och mina 5 tjejkompisar + våra hundar besteg toppen hade vi strålande solsken från morgon till kväll och lite lätt vind - troligen en av de absolut bästa och mest stabila dagarna under hela året faktiskt, vi tältade ju i 5 dagar vid fjällstationen varav, om jag minns rätt, 3 av 5 dar var totalt omöjligt ("förbjudet" t o m) att ta sig till toppen pga vädret, och då var det ändå inget extremväder utan "vanliga" moln med regn... Tro mig, man hade INTE velat vara uppe på de bergen då, det var tillräckligt att hålla koll på vandringsleden, markeringar och att sätta fötterna rätt i totalt solljus =)

Fy tusan vilken mardrömsupplevelse dessa killar måste haft, läs artikeln i GP här 


De 5 första bilderna är tagna mot toppen, ungefär från samma avstånd men olika dagar & tider
Dagen då vi besteg toppen, fredag ca 08:00

Ankomstkvällen, onsdag ca 23:00

Vilodag efter toppbestigningen, lördag mitt på dagen

Sista dagen, söndag morgon/fm

Sista dagen, söndag kväll

Bilderna under är från vår toppbestigning
Som sagt, jag hade verkligen inte velat vara uppe på de bergen och överaskas av moln och oväder...


Superbrant klättring,
snudd på ganska obehagligt



Små röda markeringar visade säkrast väg bland all sten
t o m i klar sikt hamnade vi utanför leden flera gånger

På håll kunde man se hur leden gick

Bara å följa stigen?

Men väl "i det" såg alla stenar
 likadana ut och med samma färg


Bo där i 5 dygn i minusgrader, utan vatten & mat?

Vidunderlig utsikt i solsken

Lyckliga tjejer

Molninga dagar räckte det gott och väl
att hålla sig på "låglandet" =)


...bilder säger mer än 1000 ord... Återkommer med resultatet av kalendern =)

**CREA DIEM** //Sarah

Inga kommentarer: