torsdag 15 november 2012

15/11 - Inomhuslydnad

I går kväll körde vi en timmas lydnadsträning på Göteborgs Hundarena i Biskopsgården med Monica, Kei & Anna från vårat "Spark-i-baken-gäng" =)

Började med 5 min platsliggning tillsammans och sedan 10 min träning per ekipage - jag var först ut och valde traggling av rutan, fjärren och apporten.

Rutan - Gjorde ett "tävlingsskick" direkt för att testa av lite. han vände upp ca 3 meter innan rutan. Gjorde sedan blandad träning med skick på target med godis på varvat med bara targetplattan, varvat med ingen target osv osv, längre och kortare avstånd om vart annat. Avslutar alltid rutanträningen med ett rätt kort skick med target och godis för att försöka få in en bra, enkel och kul målbild till nästa gång för honom.

Fjärren (ligg-sitt): Vårt problem här är att han förflyttar sig rätt mkt, skiftena gör han till 99% alltid och med hyfsad fart. Har börjat träna med leksak bakom honom för att få dragning bakåt ist för framåt. Metoden jag använt innan som Andreas (han jag tränade för förra vintern) lärde mig och trodde på känner jag inte ger så mkt resultat (jag vet inte riktigt hur jag ska ta den vidare heller), så nu testar vi detta i stället =) Mitt mål är inte (för tillfället iaf) att få en perfekt fjärr med låsta ben osv osv, utan att klara oss med poäng typ... (just nu känner jag mig inte manad för klass 3, så det är liksom lite skit samma - skulle jag bli sugen på 3an senare, så är det ett senare problem helt enkelt!)

Apporten: Han har börjat flamsa lite igen nu från och till med att inte hämta in den, utan bara springa ut till den, och in utan den. Fokus där är nu att dels få honom att sitta still när den kastas, samt att variera träningen med korta och långa kast, gömma den framåt - springa ut, hämta & komma in, lägga den bakom honom - vända, gripa & komma in osv, göra hämtande roligt helt enkelt (springandet är inga problem ;p)

Kul träning vart det och effektiv - dock blir det 2 timmar nästa gång, blev lite väl stressigt med bara 1 timma (vi hann ju inte ens fika, vilket är väääldigt viktigt i lydnads/brukshundsvärlden!)










**CREA DIEM** //Sarah

Inga kommentarer: