fredag 14 november 2008

Officiell agilitydebut med domderad hund


9 timmar kvar tills det bär av... av mot min och Combats 1a officiella agilitytävling!! Det ska bli så himla kul! Detta har jag längtat till sedan den dagen i juni 2007 då jag fick reda på att jag skulle få köpa honom. Äntligen är den dagen här!!

Fick frågan här om dagen om vi skulle vinna nu. Men vi ska absolut inte vinna, vi ska däremot ha kul, hålla det så kontrollerat som möjligt, vara noga med balanshinderna och trääna på att tävla. Är inte det minsta nervös för själva tävlandet, men däremot lite för mätningen... Men det ska nog gå bra, han kan bara inte bli large, då är det något som inte stämmer.

Egentligen skulle jag och Cillen ha hemmakväll med uppladdning inför tävlingen här hemma, men hon är tyvärr sjuk så nu sitter jag hemma själv med 2 håriga killar istället. Cillens ena hund Patric bor här över natten eftersom jag ska ha med honom till Varberg imorgon där Linn ska tävla honom istället för Cillen.


Har förutom min start på dagen idag varit en ganska bra dag, började nämligen min dag med att försova mej till 9 och sedan på väg till bussen hamna i bråk med en idiot till hundägare...

(men alla vet väl att jag bara har hund för att domdera den, så jag behöver väl inte förklara antar jag...?) Nåväl, gör det ändå...


Det är såhär att det bor en gubbe i 45-55 årsåldern på gården ovanför den jag bor på, och varje gång man möter honom och hans hund är det samma visa varje gång och idag va inget undantag, förutom att jag blev riktigt förbannad då till slut...
Han har alltid sin hund lös och låter den gå fram till alla hundar den möter, Combat får dock inte hälsa på andra utan att jag sagt att det är OK, och inte hundar som jag inte känner. Det räcker med att vi har sisådär 20-30 hundar i vår omgivning som han har som "kompisar" (normalt sett så räcker det med 2-3 hundkompisar till en hund för att den ska må bra)
Gubbens hund kommer emot Combat som är kopplad, jag går ut på en gräsmatta ca 2 meter och visar som vanligt att jag inte vill att den ska komma fram, men han bryr sej inte som vanligt. Då gör jag ett utfall mot hunden och skrämmer iväg den.
Då blir han galen och kommer emot mej och börjar gorma... Jag är bland annat dum i huvudet, min hund får inte leva ett riktigt hundliv, den ska få vara lös, jag har bara hund för att domdera den och han har allt koll på mej ...blablabla... (detta gör han ca 50-60 cm från mitt huvud) Och jag är inte riktigt typen som håller käft i ett sånt läge så det blir ett rätt högljutt gräl. Som tur är pratar jag samtidigt i telefon så jag håller mej hyffsat lugn i alla fall. Ärligt talat vet jag annars inte hur det hade slutat... Kanske hade suttit här med en misshandelsanmälan mot mej till och med... Nära var det kan jag tala om i alla fall.

Snacka om att starta dagen med en adrenalinkick...

Nu kommer jag skriva till vår bostadsrättsförening och klaga, skriva en insändare till Mölndalsposten samt låna grannens Pitbulltik som inte gillar andra tikar ...sedan får den hunden hälsa så mycket den vill... Jag lovar, nu är det krig!!


Ja, så spännande har min morgon varit. Förutom det har dagen bestått av kul jobb samt en kvällsrunda med Hanna, Zessi & Janise runt den upplysta motionsslingan vid Sisjön. Ikväll har jag bara tränat på att ta det lugnt... Men imorgon är det nog slut med det, då blir dettävling på dagen och sedan utgång!


Nä, nu kommer Twin och hämtar upp oss här om några timmar. Hon och Fenix ska med debutera imorgon. Det ska bli så himla kul!! Jag har inte tävlat riktigt på ca 1,5 år!! (gjorde en start med Milou i januari) Time for bed nu! Håll tummarna för oss imorgon =)

1 kommentar:

Anonym sa...

Va e de för en idiot till granne!! -men han e inte ensam om att inte respektera oss som inte alltid vill låta vår hund hälsa.
De finns sånna idioter lite varstans *tråkigt*