torsdag 11 november 2010

11/11- Lydnadstorsdag och agilitymåndag

Hade hoppats på att komma iväg på after ski ikväll faktiskt, och nej jag har inte skrivit fel. Incontro i samarbete med Resdax & Dr Zipe kör full after ski i självaste GBG just ikväll, men hittade ingen som kunde haka på :(
Blev istället hundträning uppe på klubben med Elin, Emma N och Maria, lydnad och freestyle stod på Combats schema idag. På söndag är vi nämligen med och inviger bonne-Jennys nya fina inomhushall nere i Slätterlynga, med ett freestyle-framträdande :) Om allt klaffar och jag vågar spela ut som jag tänkt, kan det nog bli riktigt bra faktiskt. Men man känner sig ju så fånig när man går uppe på hundklubben och spelar teater till musik bland alla Brukshundmänniskor :P

Lydnaden går ganska så fint nu också, men lite för mycket på tå och trippande för min smak. Hur jäkla kul kan det vara att gå fot kan man undra??! Planerar att starta en klass I den 12 december tillsammans med alla tjejor, så vi tränarför fullt allihopa nu. Riktigt kul faktiskt och ett bra komplement till all agility vi annars alltid kör. Vår Akilleshäl är och förblir apporten, den som kom på 1ans apport borde få ett nackskott!! Så urbota dum!

I måndags hade vi för övrigt vårt första tillfälle med agility för Jenny. Var nöjd med kvällen och fick faktiskt lite kött på benen för min teori att han faktiskt totalt skiter i mig ibland och tar noll ansvar själv, så fick med mig lite bra övningar att träna på för att tvinga fram uppmärksamhet hos honom. Sista övningen vi gjorde var riktigt kul och gick hur bra som helst, fasten jag trodde att den inte skulle gå alls då hunden kom på diagonalen i 365 knyck från en tunnel, över ett hopphinder och skulle stoppas upp och ta ett hinder "uppåt" för att sedan runda det och fortsätta nedåt igen. Körde en variant med Jakko-sväng och en med bakombyte, och båda funkade klockrent! Avslutade alltså måndagskvällen med en väldigt go känsla! ...tur att vi inte körde några balanshinder :P



Imorgon blir det nog en kväll på hundklubben igen, Emma P & Teo ska tävla lydnadsettan där uppe då nämligen. Tyvärr missade jag den anmälan :( Men vi får åka upp och heja på kompisarna i alla fall såklart :)

Nu ska det duschas och sedan sovas. Nighty!

6 kommentarer:

Linda å Inez sa...

Kul att du fått upp ögonen lite mer för lydnad och ska starta. Det såg jättefint ut på lägret. Jag ska hålla tummarna för er!

Apporten i ettan är verkligen ett skitmoment :(

Sarah Carlsson sa...

Ja, har länge velat ta tag i lydnaden, men inte fått med mig några träningskompisar innan. Nu har dock även mina agilitynördkompisar fått upp ögonen, plus att vi fått in 2 "lydnadsmänniskor" i gänget, så då blir det roligare och lättare att träna :) Jag SKA ha ett 1a pris den 12, med eller utan apport :P

Åsa o Lovis sa...

Apporten i ettan ska ändras igen i reglerna om jag förstått rätt. Fast jag tror de ändras 2012 som agilityreglerna... Skit i den skulle jag säga. Den har bara koeff 1. Dessutom får du poäng även om hunden tar apporten direkt du visar fram den, så det skulle jag låta hunden göra om jag skulle träna ettans apport...

Sarah Carlsson sa...

Kul att du hittat hit Åsa =)
Låter ju toppen om de ändrar 1ans apport, tusan att det ska ta sådan tid bara :(
Vi lägger ingen större energi på 1ans apport nu, kör 2ans istället och hoppas att få lite gratis för 1ans genom det. Så länge han är i rörelse så funkar apporten OK, men att sitta stilla med den?? Nä, idioti tycker han :) Satsar annars på att få de övriga momenten så bra så vi kan ta en 0a på apporten =)

Linda å Inez sa...

Haha, ja med eller utan apport brukar nog Inez oxå tänka för ibland vill hon inte ens öppna munnen :s... men som Åsa och Lovis säger... skit i apporten bara som max tio poäng jue...
Jag tävlar imorgon, med eller utan apport återstår att se!

Sarah Carlsson sa...

Hejja, hejja syrran!!! :D