tisdag 16 november 2010

15/11 - Elinfirande & Jennydrillning

Har haft en riktigt bra kväll idag!
Började med födelsedagskalas hos Elin i Frölunda där det var en härlig blandning av både vänner och släkt till henne. Blev bjuden på god kladdkakstårta och citronkaka med vaniljsås, gott, gott :) Tyvärr hann jag inte stanna så länge eftersom det var dax för andra tillfället på Jennyträningen nere i Kungsbacka, vilket ju är något jag inte vill missa såklart, men när man satt där i värmen vid 19-tiden i vardagsrummet och åt gott och hade det bra var det rätt lockande att stanna kvar... Ett kallt sandigt ridhus mellan 19:45-21:30 har liksom inte riktigt samma mysfaktor :P
Väl på plats, 15 min sen pga felkörning i beckmörkret, var dock agilitysuget stort :)

Vi körde en bana på 20 hinder, varav jag kom till hinder 16 =) Vi fokuserade nämligen på vissa specifika svängar som var i den delen av banan, och fick till det riktigt bra ett flertal gånger. Det vi behöver mest just nu är TEAMING & TIMING, vilket jag känner att jag bara på dessa 2 tillfällen som varit fått väldigt bra och fungerande tips på, som redan visar resultat :) Duktig matte = duktig hund helt enkelt :)
Men han är inte en lätt hund att köra kan jag lova, men när vi väl får till det så är han en ren dröm, man får verkligen en riktig wow-känsla och svävar på små moln =)


Fick även teoretiska tips på hur jag ska träna om våra kontaktfält, och liksom jag själv varit inne på förut så tyckte inte Jenny heller att vi skulle ha något uppstopp på A-hindret, fick istället 2 metoder för att träna in en form av running-contacts. Hoppas den första metoden fungerar, den andra kräver en hel del mer tid. På balansen blir det nosduttar, vilket jag också varit inne på själv, men nu fick konkret hjälp med hur jag ska gå tillväga. ...Vi har en lång resa framför oss, men nog jäklar ska vi fixa det, min superhund och jag!

Nighty!

2 kommentarer:

Elin sa...

Vad är det för RC på Aet? Blir nyfiken!

Sarah Carlsson sa...

Ska först prova med en stegreglerare en liten bit nedanför nocken. På så sätt måste han hoppa över den och landa längre ner på nedfarten, vilket gör att nästa steg blir på kontaktfältet... I en drömvärld ska det bli så iaf :P Skulle det vara så att det inte "räcker" för honom så ska man lära hunden att studsa/landa med alla 4 tassar i en ram gjort av pvc-rör, som ska ligga och rama in KF. Först måste man lära hunden att landa i ramen på marken dock, alltså få den att förstå vad den ska göra. Hunden får aldrig stanna "2 + 2" i ramen utan det ska flyta.

...Got it? :P