måndag 2 juli 2012

2/7 - Dyra vandringsinköp

Troligt inköp under kommande vecka
Fjällräven Kajka 65l eller 75l
"Bara" 20 dagar kvar till vårat Norgeäventur nu!! Tankarna far dit titt som tätt... Igår var H och jag runt på stan, efter en sen och skön brunch på Ritz, och kollade lite ryggsäckar på bl a Naturkompaniet och Femmans sport. Hade egentligen bestämt mig för en Ospray Ariel 65 som jag provat innan, men har till 99% ändrat mig nu - troligen blir det en Fjällräven Kajka Woman 65l eller 75l.

Plus med Kajkan jämfört med Arielen är:
* stor frontöppning 
* fickor på höftbältet
* Bekvämare (Ariel sitter också väldigt bra dock)
* Inte så massa spännen och remmar
* De 2 stora sidofickorna
* Slimmad & enkel, men rymlig & smart
* Finns både i 65 & 75 liter

Minus:
* Priset 3300:- vs 2400:- (måste köpa till regnskydd till Arielen för 300:-, själva säcken kostar ca 2100:-)
* Färgen
* Ingen mindre lättåtkomlig frontficka


Mendl Performance - mina kängor
...Ja pengar är det största minuset med alla sånna hära vandringspinaler... Fy vad dyrt det blir när man vill ha ordentliga, tåliga och slitstarka grejer. Köpte ett par riktiga vandringskängor för 2 månader sedan, bara de gick på 3000 penningar, och så köpte jag ett liggunderlag för 500:- för några veckor sen :S Haha, jag som tänkte att denna vandringen skulle bli billig jämfört med Keb förra året, men den kommer lätt bli minst lika dyr :p MEN, nästa vandring, DÅ borde det bli billigt för då borde jag ha det mesta - det jag skulle kunna tänkas behöva komplettera med då är en bättre sovsäck som tål iaf 0-gradigt, en lite mer påkostad GoreTex-skal-jacka, nya GoreTex-regnbyxor och... eh, ja och där var vi uppe i typ 7000-10 000:- igen :p







Förutom inköpen av kängorna, liggunderlaget och ryggsäcken till denna vandringsturen så är det lite "småpill" kvar att köpa:
* Torrmat ca 6-7 portioner - svajndyrt, en portion ligger på mellan 60-100:-
* "Vanlig mat" - tack vare att vi har bilen och inte kommer göra mer än ca 2-dagarsturer så kan vi ha med t ex konserver och annat som förvaras i bilen och tas med i packningen för varje tur
* Långa löparthights
* Handlovsvärmare/kylare Houdini
* Liten thermos
* "Kinatejp"
* Resebadlakan i microfiber
* Skovax
* ...säkert en hel del småpill till :p

Sponsrar någon snäll å söt?? ...typiskt att min födelsedag ligger efter resan, hade vart massa bra att önska sig annars ju :p



**CREA DIEM** //Sarah

Inga kommentarer: