torsdag 26 augusti 2010

26/8 - Ledare på promenad...

- Vilket ledarskap du har!

Hmm... lite automatiskt rynkar jag på nästan och känner mig nästan förnärmad. Jag vet faktiskt inte om jag vill ha ett ledarskap över min hund i den mening som många (hund)människor anser att ledarskap är... Väldigt kluven i frågan om vad saker och ting borde "heta" och vad som menas med olika ord, just för att de är så sönderanvända av människor som inte riktigt vet vad de pratar om och lägger fel värderingar i orden.

Mitt svar till kvinnan blev iaf efter någon sekunds eftertanke "Ja, vi är ett bra team..."

Hon menade såklart bara väl och var imponerad över Combats totala glädje och uppmärksamhet när han gick i fotpossition bredvid mig lite halvstudsande i sin iver över att snart få sin belöning ...den blöta, smuttsiga lilla äckliga fleecereps-stumpen... Hur kul kan den vara på en skala kan man undra?? Själv hade hon en liten golvmopp som stod och glodde under lugg på oss 20 meter ifrån och tog 1 steg i minuten ungefär. Att möta oss när vi gick förbi tyckte den var jättejobbigt och tittade långt bort åt andra hållet. Inget självförtroende för 5 öre och hade nog mått ganska bra av lite aktiveringsträning med hjälp av klicker och mycket uppmuntran.

Någon mer som har samma funderingar och tankar om det här med vad man ska kalla sitt samarbete med sin hund? Är ledare ett bra ord? Vad är en ledare och vad är ledarskap? Wikipedia tyckte jag hade en bra förklaring på vad ledarskap är i grund och botten, LÄS HÄR. Enligt mig är inte en ledare något som man är bara för att "man är", utan något som man förtjänar att vara genom att visa sin hund att man klarar av sin uppgift (har ett GOTT ledarskap?) att skydda den mot faror, kolla av läget i olika situationer, visa den rätt vägar genom livet och se till att hundens behov blir tillgodosedda. Bara för att man en gång fått ledarrollen och hunden litar på mig, betyder inte att den kommer göra det blint hela livet, utan man testas dagligen i sin uppgift och ett litet misstag/misslyckande kan skada din hunds förtroende till dig markant och vara svårt att bygga upp igen. Om din hund blir anfallen ena dagen utan att du lyckas avvärja attacken, varför ska den då lita på att du lyckas nästa dag? I en hunds ögon är det då bättre att se till att få undan faran själv (mötande hundar), innan de hinner ge sig på den själv och dess ägare(familj) helt enkelt. Logiskt och solklart i en hunds värld! Hunden säger helt sonika "-Hörrö morsan, jag fixar biffen eftersom du inte riktigt klarade den uppgiften innan, så kan du istället få vara den som understödjer mig om det behövs. Jag vet att du ställer upp". Och självklart får hunden stöd från ägaren som ju kastar sig efter hunden för att försöka avbryta utfallet, eller/och drar och rycker i kopplet... Underbart tänker hunden, morsan är med på noterna, nu jäklar ska vi skrämmas!! ...och blir än mer säker på att utfall och hotelser mot andra hundar är himla bra grejer...

Att skapa en ond spiral i sin relation till sin hund, och få den att tappa tilliten för dig och inte låta dig ha kvar dina "ledar"-uppgifter är hur lätt som helst. I alla fall om man ska ha det där "ledarskapet" som jag förespråkar, att hunden LITAR på dig, inte "låter" dig ha det bara för att den är rädd för dig och att du bestämmer över den att "så ska det vara", punkt slut. DET är INTE en ledare och ledarskap i mina ögon, men tyvärr ofta det hundokunniga personer menar när de använder dessa ord. Därav min reaktion på kvinnans kommentar idag, och användandet av ordet över lag...

Hmm... vet inte i slutändan hur detta inlägg blev och hur det hänger ihop riktigt :P Hade kunnat mala på om ämnet i oändlighet eftersom det intresserar mig mycket. MEN hinner knappt läsa igenom det nu utan får slängaut det helt enkelt och hoppas att det blev någorlunda lättförstått och att jag får fram min mening med det :P

Denna kommentar jag fick och att tankarna började snurra igång på det just idag var ju ganska så lägligt faktiskt :) Ska ju iväg på föreläsning av Fredrik Steen, TV4as "hundcoach", nu vid 18:00. Tror inte jag kommer att hålla med i mycket av det han säger, men vet dock för lite om honom för att ha någon direkt uppfattning nu innan. Han ska få en chans att säga sitt helt enkelt, så får vi se ikväll om han hissas eller dissas... Det jag VET att jag tycker om honom för är att han är starkt emot ett rasförbud i Kamphundsdebatten i alla fall, och har skrivit ett bra inlägg om detta i sin blogg. Det ska han ha en eloge för!

Well,well, ikväll kommer domen...


Inga kommentarer: