måndag 9 augusti 2010

9/8 - Ge mig inspiration!!

Sitter och surfar runt lite på alla hundvänners bloggar och ser alla Facebook-uppdateringar om alla som tränar och står i med hundarna... Jag har hamnat lite i ett träningskoma och känner att jag måååste ta mig ur det nu snarast! Är en fruktansvärt dålig aktiveringsmatte och har varit ett längre tag :( Tur att vi har inspelningarna som satt igång nu igen iaf.

Agilityn hämmas av kontaktfälten, och i o m att de går som smäck allt som oftast på träning känns det lite som ett omöjligt projekt att få ordning på dem för tillfället... Men det är väl bara att fortsätta vara stenhård på tävling. Så jäkla tråkigt bara och känner mig utblängd när jag gormar på banan och plockar ut honom. ...har faktiskt varit inne på att försöka gå en hel bana "fot" och ta hinder för hinder. Vad tros om det? Effekt?

Lydnaden vill jag sätta igång med och få ett LP1 innan årsskiftet, jag vet ju att vi kan ta det lätt om jag bara lägger manken till...

Freestylen har jag ett par låtar som jag har lite ideér kring, och nya trick och konster som jag vill lära in. Hade vart kul med iaf 1 officiell start i höst, vi har ju bara kört inoff tidigare och gjort ett flertal uppvisningar i olika "storlekar", så det är dax att tävla "på riktigt" nu! Hade även varit kul om någon velat tävla honom i Agria freestyle Cup i år, iom att jag är för gammal  :(

Sedan har vi ju viltspåret som vi hållt på med lite sporadiskt då och då, som han älskar... Anlaget hade vart kul att köra, så får man se om man vill köra på med resten sedan efter det. I o m att han är krypt blir det ju dock (väl?) inget championat ändå tyvärr.

Ja... så det finns mycket att ta i och egentligen vilja till det, men INSPIRATION att träna behövs! Behöver någon som tartag i mig, "tränar mig", sätter upp mål och ser till att de blir gjorda... Har nog lite med min prestationsångest och vilja att göra allt rätt att göra, vill ju ha allt perfekt... vilket i sin tur mer hämmar än sporrar...

Suck... känns lite som ett moment 22... Men ska ta mig i kragen och börja kolla upp lite kurser iaf tänkte jag, det är ju en bit av starten iaf.


Vi är ju egentligen så himlans bra DU och JAG :)


7 kommentarer:

Studsas Matte sa...

Tack för grattisarna. Sarah, du har världens bästa hund. Så klart så ska du ta tag i din träning. Va konsekvent och ha roligt så löser sig det hela med kontaktfälten.

Håller på er//Jeanette

Ann-Sofie sa...

Ibland känner man på det viset, men det vänder ska du se!

Du kanske bara ska tävla hoppklass ett tag, för att få upp suget och inspirationen för agilityn, samtidigt som du förstås tränar kontaktfältsbeteende så han får in ett som blir ren reflex. Finns ju de som har rena kontaktfältskurser, vet till exempel att Fanny på klickerklok.se har det ibland.

Annars är mitt bästa tips om man vill få lite motivation att antingen gå kurs, som du själv är inne på, eller åka och titta på tävling. Kanske gå kurs i något helt nytt, typ bollvallning eller discdog. Eller bruksets specialgrenar, tror Combat skulle gilla sök.

LYCKA TILL! Det vänder snart! :)

Ann-Sofie sa...

Jag resonerar lite annorlunda. Ju fler gånger han gör fler, desto mer befästs felet. Dessutom ger fel på tävling efter tävling efter tävling en stor frustration hos både honom och dig och jag ser risk för ond spiral. Frustration hos honom gör nog snarare att han har ännu svårare att stanna upp.

Då gäller istället att jobba på att han ska göra rätt och öva in det rätta beteendet så stenhårt och i många olika scenarion att det blir en självklarhet. Kontaktfält = kontaktfältsbeteende, för nåt annat finns inte att plocka fram.

Sen gäller det ju att ha ett riktigt bra och konkret kontaktfältsbeteende också. Till exempel nosduttar som är så populärt just nu. Sen kan man också stegra störning och svårighet, genom att få in mer och mer publik (dvs. träningskompisar) och belöna kontaktfältsbeteende.

Oh well, lite tankar från mig. Oavsett hur ni gör, LYCKA TILL! Håller på er! :)

Catrine sa...

Hej!
Kollade agilityklipp på youtube och hittade er. OJ vilken energi din hund har! :) Kikade i din blogg men hittar inte nånstans vad han är för ras.. Är det en pyrineisk vallhund? Är imponerad av farten såklart, men även att du verkar kunna styra honom på långt avstånd. Lycka till med kontaktfälten!

Paulina sa...

jag skulle kunna tävla honom i Agria? om du skulle vilja att någon gjorde det :)
han är så himla rolig att jobba med :)

Sarah Carlsson sa...

Du får gärna tävla honom i AFC, men det är krav på en hel del träning och förarbete då ;) Ni ska ju självklart till final och hamna topp 3 ;P

Men din egna lilla stjärna då??

Kram

Paulina sa...

Självklart! :)
Min lilla fina stjärna är perfekt, det är bara jag som fastnat i en ond cirkel, jag vet inte hur vart jag ska börja med freestylen,agilityn går ju skitbra men freestylen börjar jag tveka på, känns ändå som om hon börjat bivit mer mogen än innan. :)