onsdag 30 maj 2012

30/5 - Spontan kvällslydnad



Igår kväll blev det en väldigt spontan tur till hundklubben, det är sån himla lyx att ha den bara knappa 10 min bilväg från där man bor!

Började med att gå i kvällssolen på golfbanan i ca 30-40 minuter och körde sedan igenom hela lydnadsklass II så tävlingsmässigt jag bara kunde utan kommendering och medhjälpare vid t ex apporten, och jag måste säga att det gick himmelens bra (enligt mina kriterier och med tanke på vår minimala träning), blev faktiskt väldigt taggad på att starta nu den 6e juni på klubbens egna tävling ...hoppas man får efteranmäla!
Efter genomköraren tränade jag på de grjerna som jag tyckte gick "sämst"/behöver mer träning och nötning =)





Känslan igår:
Fritt följ - rätt OK, gissningsvis en 8-8,5a  och jag får nog "nöja" mig med det just nu då jag inte är så road av att hålla på och peta i all oändlighet med detta - just nu är jag "nöjd" som det är
Läggandet - troligen 9,5-10a
Inkallning - troligen 9,5-10a
Rutan - springer ut i full galopp utan tveksamheter, men rundan första vänstra konan och ställer sig precis utanför rutan när jag kör utan target inne i rutan (i vårt fall har vi ett litet platslock med några godisar på)
Apporten - gissningsvis 8a (inget snyggt upptag samt tugg innan avlämnandet i sittandet)
Hoppet - gissningsvis 8-9a (sätter sig något snett i uthoppet)
Fjärren - gissningsvis 6,5-7 (lite framåtflyttning samt ett DK. På tävling gissar jag att det blir max 5a dock, då jag igår la honom bakom en gruslinje som "bromsade" honom från att förflytta sig framåt)



Vidareträning:
Fritt följ - fortsätta göra många vänstersvängar för att "tvinga" honom bakåt, samt gå rätt mkt raksträckor för kontakt-uthållighetens skull. Tänka bakåt, tänka bakåt, tänka bakåt!!
Läggandet - Bra som det är, inget att peta i
Inkallning - Träna viss stadga i starten, samt ingångar utan hopp
Rutan - fortsätta med targetten inne i rutan rätt långt åt höger och lite över "mittenlinjen" för att försöka få bort fokuset på vänstra framkonan
Apporten - överlämningar av medhjälpare med fokus på att han ska sitta stilla, ibland gå tillbaka till att gömma apporten bakom ett föremål som han måste runda - av någon anledning har detta gjort att han fått mkt mer intresse för den samt nästan helst slutat med att sprinag ut men inte ta med den in... :p
Hoppet - Target långt bakom hindret, även förflytta targetten bakåt när han sitter efter uthoppet och sedan skicka "ut" honom bakåt ännu mer, samt aldrig låta honom göra återhoppet på träning
Fjärren - haha, jaa... jag har (än så länge) inget intresse av att traggla med att "låsa" tassar eller pilla med detta moment - fortsätter på coach-Andreas linje med att göra lägganden och sättanden precis framför mig och "tvinga" honom bakåt i uppsitten och bara belöna när han "sätter sig bakåt"




Avslutade med några skick bort på slalomet som stod ca 10-15 meter bort med en rätt tricky ingång för att komma så långt bort ifrån, efter 3e skicket med 2 försök till att gå in i slalomet på mitten, samt ett försök från fel sida, så satt det klockrent =)

Ibland visar han allt upp den stjärnhund han innerst inne egentligen är (så länge vi håller oss borta från balanshinder vill säga ;p)

**CREA DIEM** //Sarah

1 kommentar:

Linda, Inez, Drömma sa...

Jag börjar bli lite sugen på lydnad igen jag oxå :)
Men inte trodde jag att du var en sån som nöjde sig med 8,5?! Trodde du satsade allt!
Vi skulle bo närmare så vi kunde köra ett pass då och då!