måndag 19 maj 2008

Dagens nätverkare...jag!


Dagen idag har varit riktigt rolig, roligaste på länge!! Idag har jag nämligen fått göra det som jag tycker är allra roligst, prata med folk, nätverka, synas, höras, representera P2B och mej själv...

Vi har nämligen varit på en dagskryssning med "Företagare emellan" och nätverkskonferensen "Sälj- och Marknadsföringsdagen" till Fredrikshavn med jobbet. Det var jag, Micke, "praktik" Barbara, Annika och Klas som åkte å P2B´s vägnar.

Programmet för dagen såg ut såhär:
08:45 Samling
09:30 avresa & frukost/fika
10:00 Föreläsning; "Storytelling" med Erik N. Johansen från coola STYLT
10:45 Föreläsning; "Säljskolan" med Ulla-Lisa Thordén ,en erkänd säljtränare och författare
11:30 Lunch + mingel
12:45 Tid i Fredrikshavn
14:20 Färjan avgår mot GBG
14:30 Mingel + fika
15:15 Panelsamtal med föreläsarna
16:00 Prisutdelning
16:15 Mingel + tid för shopping
17:55 Ankomst GBG

Kort och gott kan man väl säga att det handlat om sälj till 1000 =) och nätverkande.
Föreläsningen med Erik om Storytelling var jättebra och inspirerande. Han menar att man ska ha en riktigt bra story att berätta om företaget eller sej själv om det nu är det man säljer... (nej inte såå på det sättet, utan som enmannsföretagare :P ) Varför ska man ha det då? Jo för att hamna Top of Mind hos dem man pratar med och för att ha nåt mer intressant att prata om än att "på detta företaget så säljer vi IT-system...blablabla) och för att det ska vara lättare att fortsätta hålla sej till det som var tänkt från början. Har man inget "manus" eller "koncept" som man ska hålla sej till är det mycket lätt att man spårar ur och tillslut inte riktigt vet vad man sysslar med... STYLT har bland annat gjort uppdrag som Hard Rock, Deep, Scandic Rubinen, Joe Farelleys, Diamond Dogs, Lounge(s) mm mm. Vad folk inte vet är att alla dessa ställen har först en historia bakom sej som STYLT kommit på och sedan byggt upp designen runt.

Ulla-Lisa Thordén ställde lite olika frågor till alla drygt 140 personerna som var med;
Hur många timmar av årets 8760 stycken ägnar du åt att sälja?
Känner vi våra kunder?
Varför har våra kunder valt oss?
Har vi frågat era kunder varför de valt oss?
Hur mycket tar vi betalt?
Hur mycket VILL vi ta betalt?

Tror hon satte grillor i huvudet på många som var med =) Hon pratade även av värdet att få ALLA på företaget att INSE att de är (indirekta)säljare på ett eller annat sätt, vare sej de svarar i telefon, kör lastbil, tar emot reklamationer, skickar fakturor ... U name it! Om du som läser detta inte inser eller förstår varför det är så, ring/maila eller kontakta mej så ska jag förklara närmare varför... ;)

Ulla-Lisa slängde även ut en utmaning till oss alla dryga 140 personer med...
"Hur många av dina "drömkontakter" kan du få tag på genom att nätverka här idag"
Efter denna fråga bad hon alla räcka upp handen som skulle klara 5 st (varav alla gjorde), sedan 10 st (en del bortfall), 15 st (än mer bortfall), 20 st (hmm, här var det bara jag som utan att tveka slängde upp handen i vädret vilken ingen kunde ungå...)


"Jaha, oj va bra, höga mål det gillar vi! Va hette du??"
"Sarah Karlsson från P2B Säljrekryteringar"
"BRA, de ante mej! Du lever verkligen upp till ert namn och inriktning!"

Japp, så va de bara att sätta igång å jobba på sitt mål då, va ju inte så att någon missade vem jag var... Helt knäpptyst å alla tittade på och hörde det jag sa ju. Minglade verkligen på sedan under dagen (-ja just det ja, det var du från P2B med 20-målet...hur går de?) och visade min "drömlista" för nästan alla jag pratade med iaf. Alltså, jag hade skrivit upp de företagen jag vill in på, och sedan frågade jag helt enkelt om personen jag pratade med hade någon ingång där eller på något liknande företag, samtidigt som jag pejlade av läget på företaget som de själva kom från. Det FÖRVÅNAR mej något enormt att i stort sett ingen som jag sedan ställde motfrågan "vilka är dina drömkunder som du vill in på" (indirekt, "kan jag hjälpa dej med någon kontakt") hade något bra svar på det... lite skrämmande faktiskt!

Ett tips till alla, vad du än jobbar med eller vill börja jobba någonstanns eller så:
1) Spåna fram en lista på iaf 5 företag och gärna namn på den personen du vill åt på företaget
2) Ha med listan överallt, och VÅGA fråga alla du träffar och känner om de möjligtvis känner denna personen eller har någon annan ingång där
3) Ha en bra förklaring till varför du vill in där

Jag kan nästan garantera att du inom rätt snar tid kommer att träffa på någon som kan hjälpa dej med att etablera en första kontakt iaf, och det är grymt mycket lättare då än om du hade ringt upp företaget/personen i fråga helt kallt (utan att ha någon att hälsa från). Kan ju vara värt att prova, vem vet, det kanse leder fram till drömkunden eller drömjobbet?

Fick jag ihop mina 20 "sökningar" då? Nej, men i alla fall 9-10 st bra kontakter, och ca 25 visitkort (många tog denna utmaningen som att "samla på dej så många vistkort som möjligt" Men det var ju inte riktigt meningen... Visitkort är inga problem att samla ihop om de så skulle vara 50, det intressanta är kvaliteten på dem)


Varför utsatte jag mej för denna press och exponeringen då när jag ändå inte kom upp i mitt mål? JO... som person behöver jag ha press på mej för att prestera bäst och målet jag satte var ett "BB"-mål (alltså ett "banbrytande mål", vilket gjorde att jag höjde mej lite extra än vad jag hade gjort om jag satt 10 eller 15 som mål) OCH...

Var det någon som hade fått ihop mer bra kontakter än mej? -Nej.
Vann jag tävlingen? -Ja.
Fick jag gå fram inför alla och hämta pris från Ulla-Lisa? -Ja.
Blev mitt och P2B´s namn uppropade igen för alla? -Ja.
Blev jag lovordad som mycket bra föredömme och representant för mitt företag? -Ja.
Har jag lagt mej själv och P2B som "Top of mind" hos alla dryga 140 personer som va där nästa gång de ska rekrytera eller utbilda säljare? JA!
Kommer alla (iaf kanske 97% av alla) som var där veta vem jag är om jag ringer upp dem om 1 år och säger "det var jag som..."? -JA, garanterat!
Har jag skapat bra förutsättningar för mej själv om jag i framtiden skulle vilja söka jobb på något av de företagen som var där? -Ja.

Behöver jag fortsätta?? Nej...

Med andra ord är jag jäkligt nöjd med min prestation (jag hade iofs kunnat vara ännu lite vassare, det vet jag) Firade lite med att tillåta mej att shoppa en Absolut Pears, ett set med 5 st Dior-läppglans, en marcara och ett par Pilgrim örhängen i TaxFreen.



För övrigt var det i största allmänhet en kanondag med måånga skratt, trevliga samtal, lite lyckade BNI inbjudningar till besöksdagen på fredag mm. Jag vann jag oxå en biobiljett i "tipspromenadtävlingen" :) (jag vinner aldrig) och det var även en riktigt bra dag för P2B med 5 personer som kunde repesentera oss, vet att Micke fick en del leads att gå på med. Hoppas att Annika, Klas och Barbara har lite egna leads att gå på med efer idag, vad gäller jobb/uppdragssökande för dem *håller tumarna*.

Eftersom jag fortfarande inte fått tillbaka min hund ;( så var jag så produktiv och duktig när jag kom hem att jag direkt satte mej å mailade ut inbjudan till dem som är intresserade av att följa med på BNI nu på Fredag. Imorgon blir det uppföljning på mailet!


Nu ska jag sluta mala på om det fantastiska med försäljning och att jag vart så jävla bra idag ;) Dax att fixa iordning sej och hoppa i säng snart! ...Mitt BB-mål är innan 23:30 ...så kanske jag klarar 00:30 iaf :P
(klicka på boken högst upp för att se vad det står, det var denna jag vann i Nätverkstävlingen)

1 kommentar:

Anonym sa...

YEY! Härligt att höra, jag blir så glad över att se att det finns de som är driftiga och har förmågan att ta för sig (såklart utan vassa armbågar). Grymt duktig verkar du och ja, det är denna fighting spirit som jag försöker skänka (banka in i huvudet på) mina läsare. KUL att du hörde av dig :) Ska kika in P2B-sidan också.

Mvh Shima Moradi - http://roadtosuccess.blogg.se