söndag 22 april 2012

22/4 - Navigeringsträning @ sea

6 timmar ute på havet idag. Såå underbart! Och vilken jäkla tur med vädret vi haft - uppehåll hela dagen, knappt nån vind, och till och med lite sol i slutet. Nu öser regnet ner utanför fönstret här hemma, det började redan droppa lite i bilen på väg hem. Tajming!!

Vi har övat på att navigera efter sjökortet, båtstyrning/körning, lägga till vid brygga, naturtilläggning, förtöjning, slå splintar(kilar), lite knopar, att ta ut med "krysspejling vart man befinner sig, gå mot ensmärken, "man över bord" (med tom bensindunk, inte så sugna på å bada direkt ;p) och lite annat smått å gott. Det viktigaste för mig idag har varit navigeringen, som faktiskt gick riktigt bra, och att pejla ut vart man befinner sig med hjälp av kryssmärken, det mesta av det andra sitter i ryggmärgen - båt har jag ju kört typ hela mitt liv känns det som, men enbart på kända vatten utan att behöva navigera osv och kunna saker i teorin.

Nu blir det till att ha disciplin att läsa teori på egen hand och sedan göra provet så snart som möjligt, ska satsa på om ca 3 veckor :)



1 kommentar:

Sandra sa...

Jag saknade mina kängor lite när vi promenerade ;) Men annars var det lugnt! Jag får skylla mig själv.

Kul att kursen var bra och att du haft det kul!