torsdag 30 augusti 2012

30/8 - Är Combat glömd & gömd?


 Det är inte mycket hunderi här i bloggen nu och har inte varit på länge av den lättförklarade anledningen att inget direkt "hundligt" har gjorts sedan Karlstadstävlingen i början av semestern. Självklart är det promenader i massor och vanligt "hundliv" varje dag, men ingen träning eller tävling av något specifikt. Iofs pågår väl träning och "underhållande" konstant när man har hund, och speciellt när man som jag har med hunden till stora delar vad jag än gör - en del hade säkert kunnat få det att låta som man tränar massor, men för mig tycker jag mest det är sådant som går in i vardagen och liksom "bara är så", men om man nu skulle säga en del av vad vi då "tränat" på under sommaren så är det t ex: konditionspass med löpning, muskelpass med massor av simning, apportering i både vatten och på mark, stadgaträning i sitt och ligg i olika miljöer, platsliggning i olika miljöer och tidslängder, muskelpass i blåbärsris, freestyletrix, lydnadsmoment, precisionsträning, balansträning, miljöträning i allmänhet, passivitet, lyhördhet, inkallning, gå fint i koppel... osv, osv. Visst låter det ganska så bra då??


Agilityn är dock ständigt min onda tå (och det som gör att hela hunderiet liksom inte är så mkt längre), det jag tycker om så mycket, men samtidigt det som gör så ont på något sätt och därför nästan är något som jag hellre håller mig undan ifrån så mycket som jag kan... Hamnat i ett moment 22 som är väldigt svårt att att sig ur - en lösning skulle dock kunna vara lite nya träningskompisar, några som är lite mer nybörjare och håller på med agilityn mest på kul just nu, som inte är så superinsatta i allt vad som rör sporten, tävlingar, mästerskap, tränare och som inte satsar 1000% osv, som de jag tränade och umgicks med "förr" som jag bara glider mer och mer ifrån och sällan hör någonting av... Förhoppningsvis kan det ev vara lite "nytt" på gång i krokarna, vi får se framöver =) Hur som helst så tror jag iaf att jag vet att jag vill tillbaka, men inte på samma nivå som innan då jag vigde i stort sett alla helger åt agilitytävlande och gjorde annat kul OM det var så att det blev en ledig helg någon gång, nu vill jag ha det på nivån att jag tävlar agility OM det är så att jag inte har något annat kul inbokat och det "passar" in i övrigt - lite annat fokus alltså och inte så "fanatiskt" som innan, bra för både mig som brukar gå in för allt jag tar mig för med 300% & för Combat som stressnisse i tävlings- och träningssituationer. Balans, glädje och harmoni ska vi sträva efter.



I lydnaden känner jag nog att där är det egentligen bara att kolla upp lite LKII-tävlingar framöver, anmäla oss och sedan träna mot dem. Vi har i stort sett allt och behöver mest finputs-träna (och inte klippa av allt hår under magen på honom natten innan tävlingsdax, om det skulle vara så att det råkar regna på tävlingsdagen :p)

I övrigt lever vi på i vårat "vardagshundliv" och mår prima med det  =) Faktiskt så ska jag fortsätta ha kurs för GMBK i höst, dock inte LK1an som de frågade om jag ville ha, men tackade nej till eftersom jag inte vill vara bunden så många gånger, utan till en egenkomponerad kurs i "Aktivering & trix" som går ut på att ha kul med sin hund helt enkelt, vare sig den är gammal eller ung =) Får se om det blir några anmälningar till den bara först och främst... =)


**CREA DIEM** //Sarah

2 kommentarer:

HumleSpunk sa...

Säg till om du svänger dig söderöver någon gång, eller passerar förbi på nåt sätt. Det hade varit kul att träna ihop en sväng :)

(Och jag har inga tävlingsambitioner, vi fnittrar mest ;)

Johanna Rolfsdotter Linder sa...

Ibland tappar man inspiration och lust. Man får ta en paus och sen börja igen. Jag har märkt på mina hundar att det ibland kan vara bra att de får vila ett tag, precis som en unghäst;) jag tror allt du kommer tillbaka och som du säger, du tränar ju "vardagslydnaden" hela tiden, även om du inte tävlar.

Men anmäl dig till en tävling, och träna inför den. Så har jag gjort nu.

Du har bytt klubb precis eller? Du kanske fortfarande kan träna med dom "gamla" kompisarna ändå? Ni verkade ju ha så himla kul ihop!!!

Hopppas du finner lust och inspiration snart igen!!!:D kram JOhanna