onsdag 6 februari 2013

6/2 - I hope karma find U

Jag hoppas verkligen karma hittar dig!
..och där bröts min träna-varje-dag-denna-veckan-plan, annat har upptagit min energi på ett mer metalt än fysiskt sett. Snälla rara alla som läser detta - låna ALDRIG ut pengar till någon (nu menar jag större belopp än en 100- eller kanske 1000-lapp) utan att vara extremt säker på att du kommer få tillbaka dem förr eller senare, eller känner att du kan vara utan pengarna om det skulle visa sig att du faktiskt inte får tillbaka dem - kolla upp bakgrund på personen, kontakta gärna t ex föräldrar, släkt eller vänner för referenser, kolla så att personen verkligen har fast jobb och att den inte finns hos Kronofogden osv, speciellt om du inte känner personen så väl (jag skulle faktiskt råda till detta även om man känner personen, pengar är ett känsligt ämne och kan splittra de mest bästa vänner...). Gå inte på snyfthistorier och tyck-synd-om-mig-snack, och hur bråttom männskan än må ha att få in pengarna (vilket ju är ett starkt varningstecken i sig) så se till att göra grundlig bakgrundskontroll innan du ev lånar ut, eller kanske t ex ska gå med i en "vattensäker deal" där du garanterat får alla pengar tillbaka plus bonus eller liknande (jag har dock lånat ut pengar, men vet andra som lurats på "vatten-säker-deal-sättet av samma person), se även till att föra över mellan era konton så du har ett slags kvitto på pengarna - absolut inte i kontanter. Men enklast av allt - låna inte ut/gå inte med på det, punkt slut.

När jag läser detta ser jag ju hur självklart det låter - vem fan lånar ut massor av pengar till någon sådär, eller låter sig luras in i konstiga dealar?? Hade jag inte suttit i den sits som jag gör så hade jag nog läst detta och tyckt att personen som skrivit det borde vara extremt korkad, naiv och klantig, nästan så att den får skylla sig själv - men nu när jag är där jag är, när jag verkligen blivit grundlurad, då är det faktiskt inte så självklart (jo på så sätt att det ALDRIG kommer hända igen) - man vill ju liksom hjälpa personer i ens närhet om man har möjlighet, och om det bara är för några dagar eller veckor så är det ju inte hela världen, pengarna är ju snart tillbaka... Den dagen du (vilket jag verkligen inte hoppas) råkar ut för en manipulativ person och i efterhand upptäcker det - då kommer du att förstå... Ingen idé att ens försöka förklara.
Den här personen har i alla fall tagit extremt mycket av min energi idag (plus att jag suttit i ca 4 timmar med styrelsejobb), så det blev ingen träning mer än en 5km power walk. Ni skulle se SMS- och mailkonversationerna jag har med personen som sitter inne på mina pengar, helt makalöst kan jag lova! En vacker dag kanske den kommer ut i bokform under katagorin "tragikomisk"- underhållande och medryckande kan jag svära på att konversationen är i alla fall.

Ibland tänker jag att jag lika gärna kan ge upp och lägga ner mina försök att få tillbaka pengarna, är det verkligen värt all negativ energi att hålla på å kämpa för det som är mitt? Men allt som oftast tänker jag att så-fan-heller att han ska vinna detta, så-fan-heller att han ska styra och ställa över krav och avtal, så-fan-heller att jag släpper taget! Jag ska ha tillbaka MINA pengar, vart enda öre, hur lång tid det än ska ta!!

**CREA DIEM** //Sarah

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har inte funderat på att kontakta den här personens föräldrar?

Sarah Carlsson sa...

Anonym - det gjorde jag redan för snart 2 år sedan... Och har gjort nu igen. Man kan väl säga att de inte är jättesamarbetsvilliga...