måndag 20 oktober 2008

Battle of Bodies!


Träningsvärken lär komma som ett brev på posten imån efter dagens "Battle of Bodies", ett pass Body Combat, 10 min "vila" och sedan 1 pass Pody Pump direkt. Eftersom det var ett "Battle" så tog man i extra mycket, till och med BC´n va konditionsmässigt jobbigt idag (annars tycker jag denna releasen inte är så ansträngande just konditionsmässigt)


BP har jag bara kört 1 gång i gymnasiet när vi körde på gympan en gång, så det var väldigt nytt för mej. Tyckte inte det var speciellt kul, men det är ju jäkligt bra träning utan att tveka! Ska försöka förmå mej att köra BP 1 gång/veckan eller iaf minst var annan vecka, måste nog försöka hitta det "roliga" i det bara innan jag ka få mej att gå ett pass i veckan. Får väl ge det lite tid och hoppas att jag tycker det blir roligare och roligare helt enkelt.


Förutom träningsvärk som kommer smygande redan nu känner jag, så pallade inte riktigt mina leder 2 så tuffa pass. Båda handlederna och fötterna samt knäna visar just nu demostrativt att de inte riktigt gillade min hårda behandling idag, men jag skiter faktiskt i det. Det får göra ont om det vill det då, jag hoppas på att träningen kommer att bygga upp muskler runt lederna så småning om så de avlastas istället för belastas som det blir i vissa fall nu. Det är bara att bita ihop å köra på helt enkelt... Fast jag tror aldrig att mina handleder kommer att tycka om armhävningar dock, det är för stor belastning för att inte lederna ska känna av det (man har ju inte direkt några musler runt dem heller), så jag får nog bara inse att jag helt enkelt kommer få ont när jag gjort armhävningar.




Just det, igår så var även Milou med uppe på klubben. Han fick köra liite agility med mej innan min agilitykurs och sedan fick han även vara kurshund för söta Madeleine, vars egna hund löpte. Han tyckte det var riktigt kul och följde med henne utan problem! Det var så himla härligt att se honom :) Gammelgubben kan fortfarande :P Combat fick vara visningshund och "målbild" för hur kontaktfält ska se ut när de är "klara", så att kursdeltagara fick en bild av varför vi håller på å stoppa och traggla dessa kontaktfält. Vet man inte hur slutresultatet ska se ut så kan det ju kännas rätt menlöst att träna någonting faktisk. Han skötte sej bra för att ha fått sitta i hundgården hela kursen och bara få komma ut å köra lite i slutet (dock uppvärmd ja). Han var alltså hypertaggad kan jag lova! Blev bra störning med när deltagarna stod bredvid alla balanshinder och tittade, bra träning för den kommande tävlingen... =) Kursen gick i övrigt bra den med, de är himla duktiga och ambitiösa allihopa. Jag stod vid gungan hala kursen och tränade den med var och en, och alla kom över utan större problem. Inte en enda som var rädd, helt fantastiskt! Jag tror dock att sättet som jag lär dem att träna in balansen först, hjälper till en hel del. Tar nämligen ut en upp/nedfartsdel och ställer den mot ett lågt bord. Tränar alltså upp- och nedfarten (med fokus på ned) helt separat. Detta har vi gjort 2 tillfällen nu och idag gick alla hundar över som sagt gungan, men även hela balansen utan problem. Grymt bra!!


Hade egentligen tänkt träna en stund innan kursen, men det var en annan kurs som var flyttat ett tillfälle så att den höll på när jag kom upp märke jag så de blev minimalt med träning för min egen del eftersom den halvtimman som var mellan att den kursen var slut och min kurs började även skulle bestå av att planera upp lite för kurstillfället då en av mina hjälpinstruktörer inte kunde komma, och lite annat sådant förberedande som man behöver. Det får bli agilityträning en annan dag helt enkelt, kanske onsdag?


Nä, nu ska jag sooova faktiskt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj!! Men hur länge har du tänkt att bo i Torslanda då?! Dom kanske aldrig får fast honom...

Synd...torsdagen hade varit perfekt annars. Jamen kanske söndagen då..har tänkt att träna yoga vid 17.00 iof men tänkte du att vi skulle ta oss till klubben då eller?!

Anonym sa...

guuud vad jobbigt och träna *lat.. =) jag får min motion när jag springer fram och tillbaka på agility banan..;) det får räcka!