tisdag 6 december 2011

6/12 - Bakåtsträvare i lydnaden

Det kändes verkligen som det gick bakåt i lydnadsträningen ikväll =) Kan man hoppas på att en polett trillat ner i turbohjärnan?

Bakåt är väl dock inget att vara glad över, eller? Jo, i vår (min & Combats) träning så är det faktiskt så - vi strävar bakåt, bakåt, bakåt i allt förutom där han ska framåt.
Hur logiskt som helst? =) Kort och gott kan man säga såhär att i positionsarbete och moment där det är mycket koncentration och små marginaler så vill vi att han ska "tänka bakåt" och mer stabilt, innan har han inte tänkt alls utan bara kastat sig igenom allt i 390 knyck (bl a har vi "problem" med att han går för långt fram i fotpositionen), och i moment där tiden är "längre" och han ska ut från mig (t ex rutan & apporten) vill vi att han ska tänka framåt tills ny uppgift kommer (t ex stanna i rutan eller plocka upp apporten) utan att bli otålig och hitta på annat/fråga (vända upp).
Svårt att beskriva i text, men det är iaf ett försök till att förklara vad vi har fokus på och som sagt ikväll, speciellt i omgång 2, kändes det verkligen som det hände någonting lite extra.

Första omgången körde vi igenom alla moment tävlingsmässigt för att kolla av läget lite, även de som jag inte tränat någonting alls innan (fjärren & hoppet) och allt gick över förväntan bra, vi petade dock lite extra med rutan & apporten samt gick igenom lite tränings-fortsättning med hoppet och fjärren.
I omgång 2 körde vi mer ruta & apport, väldigt kort men riktigt bra frittfölj på rak linje (typ 10 steg) och en inkallning. Både jag och "coach" var nöjda med Combats insatser och framsteg idag, inte illa, inte illa =) "Coach" lät till och med rätt hoppfull om att han tror att vi kommer att kunna få ordning på Mr C så småningom ;)



Rutan & apporten tycker jag är ganska så intressanta moment, håller med Andreas om att Combat faktiskt vet vad han ska göra (speciellt i apporten) men han tycker inte att det är moment som passar honom helt enkelt så han hittar på annat som är roligare istället för att se om det ger någon utdelning (någon form av reaktion från mig). Så idag lät vi honom hålla på med sina påhitt tills han tröttnade och la av (la sig ner) eller kom tillbaka till mig eller till och med plockade upp apporten och kom till mig - fick bita mig hårt i kinderna för att inte börja gapflabba när han höll på med sina "joxerier" - backade, ställde sig "zebra", satte sig, backade ännu mer, gnällde/skällde, la sig "däck", backade igen osv... Sa ingenting, gjorde ingenting utan bara väntade och väntade, men för varje utskick till apporten så minskade joxerierna som att han började fatta att han inte skulle få ut något av alla påhitt utan faktiskt var tvungen att göra det jag faktiskt bett om för att få belöning - blir ju en viss typ av operant inlärning, fast med viss styrning och modifikation ändå (som sagt, väldigt svårt att förklara Andreas hundtänk i text, men det känns väldigt logiskt och självklart på något sätt när man väl själv börjar förstå det)

Ska inte grotta ner mig mer i det här nu utan gå och sussa kudde och helt enkelt bara säga att ikväll var en bra kväll, och att jag håller tummar och tår för Tina & Anna, mina tränings-mates, som ska tävla på söndag =) Min & Combats LK2-debut blir efter årsskiftet när de nya reglerna trätt i kraft.


**CREA DIEM** //Sarah

Inga kommentarer: