onsdag 8 februari 2012

8/2 - Andreasträningen igår

Lydanden för magistern igår kväll i ridhuset gick bra, fick en del nytt att träna på i LK2-momenten och nytänk med det vi fastnat i - bl a att han tar sikte på vänstra konen i rutan och stannar där.

* Plocka bort leksak i både rutan och hoppet och bara jobba med godis på lock (han blir föööör uppvarvad av leksak)

* Sluta "fråga om rutan" utan bara använda "rutan" som "pepp"-ord - dvs när jag säger "rutan" ska det resultera i en "förväntanreaktion" från Combat

* T ex gå några meter FF innan rutan och gå där ifrån till rutan på ett tävlingsmässigt sätt

* Varva med långa och mkt korta kast med apporten, samt ibland kasta apporten och samtidigt släppa honom direkt innan den landat

* Inte fokusera så mkt på ingångarna med apporten än

* Fortsätta med raksträckor och "vänstersvängar med trängning", hela tiden sträva mot att han ska tänka mer "bakåt"

* Jobba med en t ex planka framför tassarna på honom i fjärren och "putta" den närmare honom i skiftena så han flyttar något bakåt när jag putter på den - bakåtsträvan helt enkelt

* Mata på med flera godisar efter varandra för att dämpa honom (samt få honom att tycka att det är värt att faktiskt hämta apporten, gärna utan frustrationsljud också...) - "godisautomat" (antingen sittandes i fotposition efter utfört moment av något slag, eller på locket i rutan eller hoppet)

Svårt för er att hänga med i och förstå, men jag vet förhoppningsvis vad jag själv menar när jag läser det själv :p

Bild från förra året då vi tragglade LK1an =)

Kallt som tusan var det, men hade pälsat på mig med 2 mössor, 2 par vantar, 3 par byxor, thermobyxor, 3 tjöjor, jacka + extrajacka över ibland, skidstrumpor och hyfsat OK skor så jag klarade mig rätt så bra faktiskt, och bästa Anna hade ordnat lyx"fika" med potatis- och purjosoppa med bacon, bröd, the & kakor så vi hade det hur bra som helst =) Nästa gång är det min tur att ta med "fika", undra hur jag ska lyckas bräcka henne tro??

Debut i 2an blir det 3e mars på Tjörn med både Anna & Emma (vår "nykomling" i träningsgruppen), debuten ska göras även fast jag kanske inte är "redo" med alla moment, men skönt att bara komma ut och få en start för att se vad som isf funkar och inte + en kul grej med gänget och bra att ha något att träna mot.



**CREA DIEM** //Sarah

2 kommentarer:

Linda, Inez, Drömma sa...

Jag vet precis vad du menar...
Ser fram emot att höra rapport från debuten, själva väntar vi med tävling tills det blir lite varmare, vill inte riskera att Inez blir dålig i ryggen i onödan.
kram

Monica sa...

spännande med LK2 nu i vår:)