torsdag 3 juli 2008

World Dog Show & kusindate

Ja, så kom då även sista dagen uppe i Sthlm/upplands väsby för denna gång. Hade denna dag väldigt öppen för lite allt möjligt, men den blev, som dagarna innan, mest i hundens tecken.

Jag & Monne packade bilen med mina grejer på morgonen och åkte in till World Dog ShowÄlvsjömässan för att titta på Pyrenéehundarna när de ställdes. Monnes norska vänner skulle ställa sin veteranhane Shivas (stavning ?). Jag hade tur som fick in Combat, givetvis fick han gå igenom veterinärbesiktningen som alla andra hundar och fick visa vaccinationsintyg. Hade jag inte fått in honom hade min hunddag slutat där och jag hade tagit min packning och dragit in till stan istället. Men nu blev det WDS från ca 10:30-14, vilket var himla kul. Är ju inte varje dag vi har en sådan stor internationell utställning i Svedala, så det är ju klart att man ska ta chansen att gå om man får möjlighet.

Fullt med folk inne på mässan!! Kola in de "små" hundarna som ligger vid ringen...

Combat skötte sej exemplariskt inne på mässan, fast först var han lite paralyserad av alla intryck och tog inte ens godis, men efter en liten stund kunde han träna lite freestyle, lydnad och konsentrationsövningar bland alla hundar och människor. Var väldigt bra att få lite "tjuvträning" unför "Hund 08" i december.
*dreggel* vid Riesenscnauzrarna!! En konstgjord rastplats... huuu för att vara utställninsghund på heltid och bar få vara på sådana här ställen!

Jag & Combat gick runt en del och kollade, men fanns inte jättemycket kul i försäljningsstånden, fortsatte dock lite på min "duktiga" inköpslinje och köpte en ny klicker och en apportbock. Måste ju kunna apporten till USM =)

Combat tittar på VM-hundarna i lydnad för att lära sej hur det ska gå till :P Om 5 år är vi oxå där ;)
Tyvärr missade jag Shivas inne i ringen, men det gick bra och han fick sin veterantitel, grattis!!

Fina, pampiga Shivas i topptrim

Monne släppte av mej vid tågstationen i Älvsjö och vi kramades hej då för denna gång. Tänk att jag bara kännt Monne & UlrikaHobNob´s i drygt 1 år, men det känns som jag känt dem hela livet... Underbara härliga människor!! Tuuusen tack för er gästfrihet och generositet!! Snacka om att jag blivit bortskämd dessa dagar! Har hafft min "egna" stuga, frukosten har stått klar i huset på morgonen, fått följa med på kul utställningar, middagarna har varit utsökt goda och jag har inte fått (jag frågade, men fick inte... "nej, ta de lugnt du å vila lite" var svaret) röra ett finger i köket varken innan eller efter middagen, sängkläder och badlakan skulle jag absolut inte ta med själv och sist men inte minst har jag omgivits av massa underbara hundar... Sänder även ett stort tack till Monnes härliga man som fick dras med mej vid middagen de dagar jag var där =) Och återigen, ett jättetack till Lotte som pga mej blev nästan 1 timma försenad till Kennelträffen, då hon fick vänta på mej eftersom jag missade mitt 1a tåg... Ni är alla männsikor som jag alltid kommer minnas, hjälpsammare och mer "lösningsletande" folk får man leta efter! Me like!!!

Nåväl, pendeln till stan var knôkfull (som vi säöger på Göteborska) men det gick bra ändå. Låste in mina väskor och buren på centralen oc´h tog min "vanliga" tur bort förbi Åhlens & Riksdagen till Gamla stan. Tittade lite på en liten protest-mannifetstion mot FRA och miljötränade Combat på trummor och stohej. Tittade sedan i skyltfönstren i Gamla stan och kom tillslut fram till en affär med ett stort uppstoppat vildsvin utanför. Tog fram Combat till det och han nosade nyfiket (som vanligt var han för ivrig för att ta en noga titt innan han kom fram) Men efter varje inandning av lukten blev han mer och mer osäker och tillslut hade han backat till en radie av ca 1,5 meter ifrån det. Totalvägrade att gå närmare trotts lock och pock med godis =) Vildsvin är ett av de djur som hundar har väldigt svårt för, de har en väldigt stark doft och det är mycket få hundar som har mod att spåra detta eller jaga. Haha, det är så typiskt Combat att bara traska på utan att se sej för innan (han kan gå in i lyktstolpar å grejer lite titt som tätt för han kollar åt ett annat håll samtidigt som han fortsätter traska på rakt fram).

FRA demonstration och det heeeeeemska vildsvinet
Hade ringt min kusin Anders innan och köpte mej en kycklingkebab som jag åt nere vid kajen medans jag väntade på att han skulle komma in till stan och möte upp mej. Det var så himla skönt att sitta vid vattnet en stund och sola, titta på folk och båtar och på de som fiskade bredvid mej på bryggan. Combat tyckte det var mycket spännande med fiskarna i vattnet som hoppade när de slängde i bröd till dem. Som vanligt charmade han även de som satt runt omkring och som så många andra gånger fick jag svara på frågan om vad han är för någon ras, och som vanligt så fick jag samma förvånade ansiktsuttryck tillbaka när jag sagt det... =) "va hette den sa duuu??"
Nere vid kajen nedanför Gamla stan

Nyfiken i en strut tittar på fiskarna i vattnet
Anders kom och vi tog en promenad genom Sthlm och för första gången gick jag genom Kungsträdgården. Konstigt att jag aldrig vart där innan, är ju ändå inte allt för sällan jag är där uppe... Vi gick och pratade om allt mellan himmel och jord och till slut var vi framme vi centralen. Tack för kul sällskap kusin!! Till skillnad från tåget upp som jag missade, så var jag nu 40 minuter före... Trodde det gick 17:30, men det var ju inte för ens 18:10... *garv* jaja, bättre med för tidigt än för sent!

Combat var helt slut efetr dessa 3 intensiva dagar och stensomnade bredvid packningen vid "spottkoppen" på Centralen. Han vakna inte ens när folk gick över honom =) Min lille prins!!

Combat stensover på centralen

Tåget kom och vi gjorde oss hemmastadda mitt emot en Havaneskille (hundras) som var grinig och fick sitta i sin mattes knä hela resan. Jobbade hela vägen på tåget, även fast jag bara velat sova. Men hade en del att ta igen så det var skönt att få det gjort.

Snälla Erik hämtade upp oss på Centralen och körde hem oss med packningen, var väldigt skänt att slippa dra den på buss!! Tusen tack Erik!!
Ja, som sagt, för denna gång är resan slut. Men jag bara mååste åka upp innan september igen och få träffa Boutas igen innan han åker tillbaka till Frankrike!! Underbara, söta, kloka bonnhund!! Saknar dej!!