fredag 11 februari 2011

11/2 - Lydnad lite här å där

Hmm, var nog lite väl optimistisk i onsdags när jag kände mig i stort sett helt frisk. Igår fick jag knappt fram ett ljud innan klockan var 11 och därefter kraxade jag som en kråka med röststyrka som gick i vågor. Kan hända att jag överansträngde stämbanden i onsdags då jag först började dagen med Polisförhör i 1 timma (yes, just nu händer en del "spännande" grejer bakom kulisserna kan jag lova. En historia som dock pågått i över ½ år och som jag är förbannat trött på! Men fast beslutsam om att ta mig igenom! Kan hända att jag berättar mer om detta i framtiden någon gång. Det har dock inte med misshandeln att göra, utan är en grej helt fristående från det). Efter förhöret vet ni ju redan att jag var på klubben en sväng för promenerande och lite lydnadsträning. Även där blev det ju en hel del babblande med Emma & Elin :) På kvällen sedan så var det the/té/tee-bjudning (hur stavar man det egentligen?) hemma hos Richard, som jag själv bjudit in mig på :p Hade köpt med mig semlor så jag var inte helt oförskämd faktiskt ;) Vi satt och pratade om allt mellan himmel och jord till klockan plötsligt var tätt inpå midnatt ...än en gång kan man konstatera att världen (GBG) är hysteriskt litet då det kom fram en del kul "info" under kvällens gång :p

Hmm, men det här inlägget skulle dock varken handla om kråk-röst eller ett litet GBG, utan om lydnad enligt rubriken...

söndag har vi ju som jag redan nämnt lydnadstävling i Nossebro/Grästorp och vi tränar för fullt inför detta. Känns faktiskt rätt bra får jag nog säga, men tävling är ju tävling, och träning träning. Ett beteende som jag märkt kommer fram just på tävling är att han känns lite "borta" i huvudet i linförigheten och inte alls med på noterna på samma sätt som träning. Helt plötsligt kommer han inte alls ihåg att man ska sitta ner i halter till exempel och han kan sacka efter när vi annars normalt sett på träning har mer "problem" med att han i så fall ligger lite före...
Sådant här är så svårt att få rätsida på då det just bara kommer fram i tävlingssituationer och därför inte så lätt kan tränas bort, men igår fick jag den briljanta idéen att åka in till Nordstan på kvällen (ett stort inomhusköpcentra här i GBG för den som inte vet), för att undkomma sketvädret, för att träna/aktivera Combat och även få lite extra störningar och testa tävlingsformen inför söndag. Fick även med mig Emma & Egon på påhittet, så gemensamt tog vi spårvagnen in vilket blev Egons premiärtur som han klarade galant :) Och faktiskt, "bortblåst-i-huvudet"-beteendet kom fram. Ska väl dock erkänna att jag inte riktigt hade någon bra plan på hur jag skulle hantera det och träna "med" det iom att jag inte var beredd. Körde nog på ganska som vanligt men försökte få upp honom i lite mer varv med lek och freestyletrix, försökte göra många och snabba små-förflyttningar och gå på i ganska högt tempo. Gick OK tycker jag ändå till sist, men nästa gång ska jag vara mer förberedd och ha en plan :)
Förutom att träna lydnad/freestylekonster så gick vi bara runt i sakta mak och lät hundarna anpassa sig efter oss, fönstershoppade och stod stilla lite längre stunder och tränade på att hundarna bara skulle ligga stilla och ta det lugnt. Tyckte de skötte sig strålande bra båda två, speciellt Ägget som faktiskt aldrig varit inne i stan såhär innan. Combat är ganska så stadsvan ändå, men just lydnadsträningen i stadsmiljö var ny för honom.
Det lär definitivt bli mer sådan träning framöver! Man får dock inte ha scenskräck om man ska träna i stan, folk går förbi med stooora ögon, öppna munnar och pekar och viskar, en hel del stannar och kollar flera minuter, någon till och med filmade med mobilen igår. Några killar som höll på med nån form av underhållsarbete med en stor truck stannade helt upp i arbetet och kändes som de var 3-åringar som såg en stor traktor eller annat spännande - "wooow, sheeet, cooolt, aaah kolla..."  




När butikerna har stängt är det massor av bra yta och "lagomt" med folk som strömmar förbi och agerar störning :)



Förutom träningen på klubben i onsdags och i Nordstan igår, så har vi även varit i Påvelund förra lördagen med Hanna & Janis. Vi åkte lite hit och dit efter Göteborgs Hundungdoms årsmöte för att kolla om det fanns några gräsplättar någonstans att träna på, men hittade ingen jättebra. Åkte hem och hämtade hundarna för att åka vidare mot Slottskogen där vi tänkte att det borde kunna finnas, men icke sa Nicke... Till sist hamnade vi som sagt då i Påvelund på en konstgräsmatta som var riktig lyxig! Själva träningen gick riktigt bra rent lydnadsmässigt, och planen var en dröm att knata omkring på :) Där kommer vi också garanterat hamna igen =)

Nu kan man ju undra om vi blivit komplett galna och bara kör lydnad numera?! Men så är inte fallet som tur är, vi var ju förra helgen på agilityläger nere hos Jenny i Lotushallen och tävlingarna börjar ploppa upp här och  där framöver nu också. Det är till och med så att vi har ett träningstillfälle bokat med Jenny måndag igen redan, och nästa lördag (19/2) åker laget (Day N´ Nite) upp till Karlstad för att ta våran sista SM-pinne... Yes, vi åker verkligen med inställningen att vi SKA ta den, annars är det ju ingen idé :) Går Combat lika bra som han gjort under träningarna för Jenny nu det senaste så har vi 4 riktigt bra hundar i vårat lag, så chanserna är inte alls speciellt små, snarare ganska stora :)

Ett separat inlägg från agilitylägret kommer troligen upp med massor av filmklipp. Jag hoppas att jag kommer få tummen ur att fixa det i alla fall...

Åter till lydnaden :p Idag är det ju fredag, och inte vilken fredag som helst, utan hundnördsfredag - vilket går till på det viset att vi först möts upp och käkar Thai i Mölndal på restaurang för att sedan fortsätta ner till Fjärås/Kungsbacka för lydnadsträning i Lisbeths manege. Ikväll blir det jag, Hanna, Emma P, Emma N, Annika & Sofie. 
Längtar :)


**Like it, love it** /Sarah

Inga kommentarer: