tisdag 15 mars 2011

14/3 - Träning idag, & lite kost

Idag solade jag efter jobbet på Frölundaanläggningen vid 17:30 - oj vad skönt det var! Tror det var innan nyår som jag solade sist.
Tog 12 minuter på cross trainern som uppvärmning och körde sedan igenom hela mitt PT-program, förutom skivstångs-benpressen och utfallsgång med skivstång ...tycker de är lite "pinsamma" att göra när det är massor av träningsfreaks-killar runt omkring, så de övningarna kör jag bara på Sisjön sent på kvällarna och på Almedalsgymmet där jag känner mig lite mer "hemma" just med skivstången - tänk vilka knäppa idéer man kan få för sig.  Cecilia hade avslöjat att hon också skulle till gymmet så höll utkik efter henne lite då och då för att se om hon dykt upp - såg henne såklart precis när jag var klar med allt som jag tänkt köra, typiskt :p Kände dock att jag hade mer energi som ville och behövde ut, så vi joinade bredvid varandra på var sin cross trainer i 20 minuter och bubblade på om våra vanliga samtalsämnen och gick igenom "status" för tillfället ;)

Hemma tog jag lite vaniljyoghurt, müsli (Paulúns) och en apelsin innan jag tog ut Combat på en 4 km power walk i KOPPEL - hör och häpna ;p Händer inte ofta kopplet är på kan jag lova.
Väl hemma igen stekte jag ett paket bacon och gjorde 3 "GI"-mackor (hittat ett jättegott bröd som är väldigt små skivor, mindre än vanliga rostbrödsskivor, så ist för att ta 2 "vanliga"smörgåsar kan man göra 3-4 st och variera påläggen mer - hur bra som helst), idag blev det 2 med makrillfilé i tomatsås och en med kaviar.
Nu låter det nästan som att jag går på någon form av diet märker jag, men så är det absolut inte! Men jag försöker tänka på vad jag köper hem och inte köper hem - hitta mer nyttiga produkter som även är goda. Paulúns müsli är absolut den godaste müsli jag ätit och GI-brödet hade jag lätt kunnat köpa bara för att det är gott - även fast det inte varit nyttigt.
Det jag kollar mest efter i mat är sockerhalten, tar mycket hellre högre fetthalt om det är lägre sockerhalt, men köper sällan lightprodukter då de oftast tappar sin "riktiga" smak och är fullproppade med sötningsmedel istället för socker. Jag har nog väldig "tur" också med att jag faktiskt gillar  sådant som anses vara nyttigt - grönsaker, makrillfilé (fisk & skaldjur över huvud taget), leverpastej, grovt bröd med hela korn och frön av olika slag, kyckling m.m.
Det bästa sättet att inte äta massa onödigt onyttigt är att inte köpa hem det, och det är jag faktiskt ganska duktig på - t ex godis, ost (äter iofs bara Hushåll, Gouda & Brie - sådan som inte smakar någonting), vitt bröd, chips, kakor osv.
Men tro nu inte att jag inte äter nån skräpmat eller onyttigt alls, för det gör jag absolut :) Dricker nog i snitt en Coca Cola-burk om dagen (Coca Cola är min "last" i livet, och den tillåter jag mig att ha), tar gärna t ex bärpaj med vaniljsås eller kladdkaka när jag är på café och jag kan verkligen älska att ta en pizza, kycklingrulle eller McDonk då och då, som snacks blir det chips eller popcorn om jag får välja - är inte så förtjust i godis.
Meeen, som sagt, det är onödigt att ha sötsaker och skräpmat hemma lättillgängligt så att man kan gå och småäta, eller stilla hunger med t ex godis. Har man bra mat hemma, så äter man bra mat och kan då "unna" sig  lite onyttigheter när man faktiskt "känner för det på riktigt" utan att det är tillfälliga sug eller något man t ex tröstar sig med. Känner jag att jag faktiskt vill ha en chokladkaka och ätit bra i övrigt under dagen, och tycker det är värt promenaden ner till affären - då går jag och köper mig det jag vill ha helt enkelt, sällan äter jag upp den dock, brukar vara nöjd efter några rader och då slänger jag faktiskt ofta det som är över när jag går och lägger mig - just för att inte hamna i "ha-skräpmat-hemma-fällan" - som jag tror är boven i många överviktigas liv.

Rätt eller fel, det vet jag inte, men jag känner att jag fungerar bra såhär i alla fall och det är det viktiga =)

Just ja, agilityfilmen från Linköping är klar precis klar nu, ska fixa iordning de små lydnadssnuttarna också så lägger jag ut så snart jag hinner.


**Like it, love it** /Sarah

Inga kommentarer: