lördag 5 mars 2011

5/3 - 2a vinsten i hamn

Jannamen, vi gjorde det igen - tog hem vinsten och 1a-pris i dagens Lydnadsklass 1-tävling :) Inte med lika bra resultat som sist tyvärr, vi kan helt klart bättre än idag!



*Platsen gick kanon, förutom den obligatoriska kliningen/tvättandet som han precis fick till på slutet. Dock såg inte domaren det, eller så brydde han sig inte om det helt enkelt. Lite extra spänning fick jag precis innan vi skulle lämna hundarna då jag ser en levergodis en dryg meter framför Combat. Jag säger till om det och de hör, men säger ingenting så jag vågade inte göra något åt den utan hoppades bara för allt i världen att han inte skulle se den helt enkelt, vilket han som tur var inte gjorde :P Fick en 10a =)

*Tandvisningen ...vill jag helst glömma. Combat sitter vid mig, reser sig och hälsar på domaren samtidigt som domaren hälsar på mig. Sätter tillbaka honom och domaren böjer sig över och ner för att kolla tänderna, som vanligt backar då Combat undan och domaren försöker istället med båda händerna (vilket är det bästa), men han är väldigt fumlig/obeslutsam och får inte tag om huvudet. Domaren ber mig att sätta honom igen och gör ett nytt försök, vid det laget har dock Combat tröttnat på konstigheter och "bergern" kommer fram i honom lite för mycket (dvs handla först - tänk sedan) - han nafsar i luften efter domaren 2 gånger!! :( INTE bra!! Har aldrig någonsin hänt innan med någon, och jag hoppas för mitt liv att det aldrig händer igen! Fick trots det 5 iaf.
Kommentaren "undviker kontakt" håller jag faktiskt inte med om dock, att sitta still och bli tittad i munnen klassar inte jag som en "kontaktövning", eller vad man ska kalla det, direkt. Combat gick själv fram och hälsade glatt på domaren innan han började fumla med munnen. "Undviker hantering" skulle vara en mer lämplig kommentar i så fall. (under vårt lydnadsprogram var han framme och hejade på domaren, skrivaren & tävlingsledaren med ett smalj på läpparna och viftande svans)

*Linförigheten kände jag redan innan att han inte var med på samma sätt som sist, vilket visade sig vara rätt. Han missade ett sättande i början, växlade position mycket, var allmänt "på tå" och "hoppade" runt i innersvängarna. Enligt protokollet till och med "ljudade" han. Jag kan inte höra något på filmen dock, och minns inte att jag hörde något när vi gick heller, däremot så andas han ju väldigt högt, men det måste de väl få göra eller? Fick en fjuttig 7a.

*Läggande under gång gick i alla fall klockrent, en 10a =)

*Inkallningen var pigg, glad och i full kareta (dock med litet hopp mot benet) - en till 10a =)

*Ställande under gång sa jag kommandot alldeles för "kraftigt" istället för "pipigt" (som jag brukar) och Combat blev lite osäker på vad han skulle göra, efter 3 steg stannade han dock - blev en 8a.

*Apporten - hör och HÄPNA - en 9a!!! Hallelulja-moment!

*Hoppet satte tävlingsledaren lite väl högt, dum som jag var bad jag inte om lägre. Combat tog i lite i hindret och gjorde något som jag inte vet vad (kan inte tyda protokollet - någon som kan gissa?) - blev en ynka 8a

*Helheten drog upp mitt humör en del efter vad som hände innan på tandvisningen (och mina missar vid ställandet och hoppet) som tur var - fick en 10a :D

Så, över lag är jag nöjd med Combats insats (med stort undantag för tandvisningen) i allt förutom linförigheten där jag faktiskt skyller lite både på honom och mig. Min insats är där emot mindre nöjd med, med tanke på kommandot på ställandet och det höga hopphindret som faktiskt var väldigt klantiga missar, men som dock aldrig kommer upprepas efter idag. Alltid lär man sig någonting...
Något som jag faktiskt är stolt över mig själv är att jag i stort sett aldrig gör dubbelkommandon, vilket jag "fuskat" med en del innan (våra första tävlingar som inte gått så bra). Jag har istället lärt mig att bli mycket mer tydlig i mitt egna agerande/kroppsspråk och kommandon, vilket i kombination med mer tränande har gjort att DKna försvunnit =) (tränande och bättre tydlighet hänger ju iofs ihop, det ena föder det andra...)


Grattis till 3e platsen och bra jobbat av Hanna & Janis också! Tyvärr såg jag ju inte själv eftersom vi var precis efter varandra. Camilla filmade dock både Hanna & mig, så film kommer upp kanske redan under morgondagen =)


Nästa lydnadstävling är nästa söndag, inomhus i en jätteliten lokal (12x24 meter!!) som heter "Hundstället Hjärtat". Blev rätt förvånad när jag fick PMet och såg platsen. Hoppas för tusan att de plockar undan alla agilityhinder som står längs väggarna... Ska bli rätt intressant att tävla där kan man ju säga, dels med tanke på den trånga ytan, dels med tanke på agilityhinderna, dels med tanke på café- och butiksdelen som ligger bredvid hallen med en stor öppning i väggen, och dels med tanke på var alla ska vara den tiden man väntar på sin tur...


**Like it, love it** /Sarah

4 kommentarer:

Jeanette och trollen tre sa...

Grattis igen. Ja, snart har ni rott iland erat LP.

Anna&Trion sa...

STORT GRATTIS! =) Va kul!
Tråkigt med tandvisningen... hoppas det var en engångsgrej!

Annars var det ju finfina poäng! =)Ska bli kul att se film!

Vi har okså tävlat idag, oh tog också vårt andra förstapris i ettan (jag o Flex). Jag o Ludde tog andra förstapriset i tvåan!

Oj, 12*24 meter? Hur tusan ska det gå till?? :)

Linda å Inez sa...

Trist med tandvisningen, men förhoppningsvis har ni ju bara den en gång till!!!
Kul med apporten!

Lycka till på nästa tävling, nu ska jag kolla filmen!

Anna&Trion sa...

Hmm - naglar? ;) Nää, jag vet inte vad det står på protokollet, haha. Skumt!
Säg till om du kommer på det! :)