måndag 21 mars 2011

21/3 - Mot klass 3??

Ligg - ett minne blott
Mycket nöjd med min hund och mycket nöjd med mig själv efter kvällens agilitypass för Jenny i ridhuset. Kan vi bara få till de förbannade kontaktfälten (helvetet på jorden skulle man kunna säga faktiskt) så borde vi kunna klättra upp i trean i både hopp- och agilityklass under 2011, OM jag kör på samma sätt på tävling som på träning vill säga. Har ju bara fått försmaka liiiite på agilitytävlandet än så länge detta året, men det har ju som sagt känts väldigt bra och på en helt annan nivå än innan, så det är bara att hoppas att känslan håller i sig och att vi bara kommer bli bättre och bättre nu.

I läxa har vi fått att återinföra targetten på balansbommen, och att ha kvar den för all framtid om så behövs för att få honom att förstå vad han ska göra och känna sig trygg i situationen (att targetten inte kommer att finnas där på tävling kommer till största sannolikhet inte göra någonting). Vi vill att han snabbt ska ner och "trycka till" och sedan iväg, liksom göra en liten "halvhalt" och sedan direkt få frikommando - inte lika slitsamt som 2+2 och inte lika frustrerande för honom.
Så nu hädanefter blir det några korta targettpass varje dag lite här och var - fram till targetten, trycka och få belöningen kastad framåt. På själva balansen ska vi gå tillbaka och köra en pyttebit av nedfarten och sedan succecivt öka längden tills vi till sist kan köra hela igen - allt eftersom han kan springa fram till nedfarten, upp och vända snävt och trycka. Han ska alltså veta sin uppgift och position på kontaktfältet oberoende av hur han "kommer dit". Våra träningar skall filmas och skickas till fröken för godkännande, inte allt såklart, men lite då och då så jag vet hur jag ska gå vidare och få feedback helt enkelt (och troligen för att hon vill ha bevis på att jag faktiskt gör min läxa...:p)

Förutom kontaktfälten så behöver jag också träna på att lära Combat att hantera sin kropp och fart på bästa sätt, så det ligger en hel del sväng- ansvars- och signalträning framöver. Peka-finger-attityden som han ibland lägger sig till med ska bort helt enkelt :p

I övrigt springer jag på bra, vet inte när jag fick höra "SPRIIIIIIING!!" senast, vilket är ett mycket väl frekvent använt ord av Jenny annars, jag har börjat få in förståelsen för framförbyten och att vara på hundens linje i banan (självklart inte samtidigt som hunden då) - en bra regel för framförbyten; Bytet ska vara GJORT INNAN hunden hoppar och du ska VARA PÅ hundens linje mot nästa hinder. Ska du göra en 180 sväng efter ett hinder ska du ha "vänt dig" mot den nya riktningen INNAN hunden passerat dig, det blir alltså som att man möter varandra nos mot näsa, men hunden ska fortfarande förstå att den ska ta hindret som den springer MOT men du IFRÅN, och där efter vända. Du har ju sagt att den ska ta hindret, och då spelar det ingen roll om du rör dig ifrån det där efter.  ...Blir inte alls bra i text och troligen ganska omöjligt att förstå hur jag menar, men i praktiken funkar det helt enastående bra :) På ställen där jag innan skulle tänkt att "här kommer jag aaaaldrig hinna", kan jag idag istället ligga flera meter före Combat :)
Det tog mig dock ett bra tag innan poletten trillade ner för detta, och det som krävdes var att Jenny helt sonika och utan förvarning använde mig som en flipperspelskula. På ett träningstillfälle i december stod hon helt plötsligt där jag skulle springa och tjongade iväg mig åt rätt riktning helt enkelt - DÅ kopplade mitt muskelminne in och min hjärna kunde även förstå :D En riktig sådan där "aha-upplevelse"!

Så nu ser vi fram emot massor av träningar uppe på klubben när jag har mer konkreta saker och mål att träna mot, något som jag själv är fruktansvärt dålig på att annars komma på och lägga upp.
Idag betalade jag även in för kommande tävlingar i april och maj, så nu är jag 10 starter rikare och 620 spänn fattigare :) De som jag hittills anmält till är "Gåsahoppet" i Oxie/Skurup 22-23/4, Njudung 24/4, Kungälv 7/5 & Vara-Grästorp 14/5. Ses vi någonstans tro?


Innan agilityträningen åkte jag direkt till gymmet efter jobbet och körde mitt PT-program, skönt, skönt! Körde sedan en hemmavariant av "take away", dvs värmde min middagsmat i en matlåda samtidigt som jag bytte om till hundkläder, och åt sedan maten i knät när jag körde till Kungsbacka. Idealisk mat att göra detta med är t ex det som jag åt idag - kycklingryta med jasminris. Dela bara allt innan och blanda runt så funkar det fin-fint att äta med endast gaffel eller sked, såsen och det klibbiga riset gör att det håller sig kvar på skeden/gaffeln också, pörfekt! ;)  
Imorgon blir det Bodycombatrelease med trippelteaming, dvs 3 st instruktörer samtidigt. Kommer bli hysteriskt kul - och jobbigt! :)


Combat sover gris sedan vi kom hem strax efter 22, och det ska jag också göra nu - Nighty!

 

**Like it, love it** /Sarah

1 kommentar:

Åsa o Lovis sa...

Vi ses i Njudung iaf! Är du inte i tvåan i hoppklassen? Isf borde du väl tävla både söndagen och måndagen?