lördag 17 mars 2012

17/3 - Kebnekaisekrash

Ut mot där jag "pekar"
har planet gått rätt in i berget
Känns väldigt konstigt och otäckt att se och höra rapporterna från militärflygolyckan vid Kebnekaise, overkligt - tänk att vi traskade runt där uppe för ca 9 månader sedan... Måste vara ett helvete att jobba med sökandet i snöstormen. Vi fick ju under de 5 dagar vi var där också smaka på hur snabbt vädret kunde slå om och att inte se mer än några meter fram - dock kom vi väldigt lindrigt undan med väderomslag från strålande sol till regn och tjocka moln, och omslagen hände under nätterna, men jag kan lova att det räckte för vår del - vi klarade oss väldigt bra utan stormvidar, snö och omslag mitt i bestigning eller vandringar :p

Men trots att vädret var vedervärdigt när olyckan inträffade så undrar jag, och troligen var enda kotte - HUR kan man lyckas flyga rätt in i ett väldigt välkänt berg??? Måste ha blivit något riktigt allvarligt fel med planet helt utan förvarning, eller så har piloten fått hjärtinfarkt eller annat akut som slog ut honom/henne totalt...?

Lite konstigt nog så har inte detta påverkat min flygrädsla någonting (vad jag känner nu iaf), jag ser nästan till och med fram emot flygningen till och från Sthlm om 1 vecka, bara för att få utsätta mig för det igen, och har faktiskt i tankarna att testa utan lugnande - DET mina vänner, är ett ENORMT steg, även om det bara blir kvar i tanken.

Jag har tidigare skrivit ett liknande inlägg om Kebnekaise HÄR (med fler bilder mot och från toppen)




**CREA DIEM** //Sarah

Inga kommentarer: